fredag 16 december 2011

2011 i listor


Jaha, då var den tiden på året kommen. Den envetna popkulturtanten som tittar till listmakare världen över har just varit här med sin ficklampa och hämtat den stora sammanfattningen av vad som gjorde det här året lite bättre (och på vissa håll även lite sämre). På förhand trodde jag att det skulle bli svårt att få ihop 20 album och 101 låtar. Min känsla var att 2011 ändå inte var något större musikår. Men nu, med facit i hand, kan jag ändå säga att det har varit helt okej. Jag har säkert missat väldigt mycket hypade grejer, men det kan jag - och troligen ni också - leva rätt bra utan. 20 bra skivor och 101 väldigt bra låtar har jag i alla fall skrapat fram. Mitt pinsamt magra intag av böcker och filmer från året har däremot varit lite svårare att smälta. Jag kan faktiskt inte minnas att jag har läst en enda bok med utgivningsår 2011. Inte okej. Detsamma kan i någon mån även sägas om mitt teveserietittande, som i fråga om långkörare har varit nere på en all-time-low. Och mitt konserttittande har till större delen inte heller det varit något att skriva hem om. Det finns så himla mycket att se och göra hela tiden, men inte ens för en emellanåt lindrigt studerande finns tiden för allt.

Men misströsta inte - tid för listor finns det alltid. Och precis som förra året skriver jag "har du en åsikt, fråga eller önskar bara vädra din ilska eller glädje över något på listan - droppa det i kommentarsfältet så ska jag försöka svara för hur tusan jag tänkte".

År 2011. Vi säger så.

Top 20 Album

20. Wilco - The Whole Love
19. M83 - Hurry Up, We're Dreaming
18. Tennis - Cape Dory
17. Deportees - Islands & Shores
16. Dum Dum Girls - Only in Dreams
15. Girls - Father Son, Holy Ghost
14. J Mascis - Several Shades of Why
13. WU LYF - Go Tell Fire to the Mountain
12. Radiohead - The King of Limbs
11. The Pains of Being Pure at Heart - Belong
10. Kurt Vile - Smoke Ring for My Halo
9. Veronica Falls - s/t
8. Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver
7. Cults - s/t
6. Atlas Sound - Parallax
5. I Break Horses - Hearts
4. The War on Drugs - Slave Ambient
3. Yuck - s/t
2. Smith Westerns - Dye it Blonde
1. Real Estate - Days


Bubblare: Crystal Stilts - In Love with Oblivion, The Horrors - Skying, Youth Lagoon - The Year of Hibernation, Woods - Sun & Shade, Washed Out - Within and Without, TV on the Radio - Nine Types of Light, Mikal Cronin - s/t, Cut Copy - Zonoscope, Papercuts - Fading Parade

Top 101 Låtar (max två låtar per artist/band)

101. TV On The Radio - Will Do
100. The Fresh & Onlys - Secret Walls
99. Help Stamp Out Loneliness - Record Shop
98. Stephen Malkmus And The Jicks - Tigers
97. Gil Scott-Heron & Jamie XX - I'll Take Care Of You
96. Weekend - Hazel
95. Wild Flag - Romance
94. Wire - Please Take
93. Cold Cave - Villains Of The Moon
92. WU LYF - Dirt
91. Yuck - Soothe Me
90. Cults - Bumper
89. Lykke Li - Love Out Of Lust
88. Middle Brother - Someday
87. Woods - Be All Be Easy
86. My Morning Jacket - The Day Is Coming
85. Something Fierce - Future Punks
84. Burning Hearts - Into The Wilderness
83. Young Galaxy - Peripheral Visionaries

82. Cass McCombs - County Line
81. Papercuts - Do What You Will
80. Devon Williams - Your Sympathy

79. The Horrors - Still Life
78. The Kills - Future Starts Slow
77. Chad Valley - Now That I'm Real (How Does It Feel?)
76. The Mountain Goats - Never Quite Free
75. Crystal Stilts - Through The Floor
74. Veronica Falls - Come On Over
73. J Mascis - Listen To Me
72. Craft Spells - After The Moment
71. Jim Reid - Black And Blues
70. Smith Westerns - All Die Young

69. I Break Horses - Pulse
68. Jonny - Circling The Sun
67. Me And My Army - The Only One
66. Moon Duo - Mazes
65. Thurston Moore - Circulation
64. Jens Lekman - Waiting For Kirsten
63. Twerps - Dreamin'
62. Other Lives - For 12
61. Jeremy Jay - Caught In A Whirl
60. Big Troubles - Misery
59. Mogwai - Death Rays
58. Nick Lowe - Sensitive Man
57. Tennis - Long Boat Pass
56. Mikal Cronin - Get Along
55. Ty Segall - You Make The Sun Fry
54. John Maus - Quantum Leap
53. Ducktails - Art Vandelay
52. Wilco - Born Alone

51. Syket - With Love
50. The National - Exile Vilify
49. Veronica Maggio - Jag Kommer
48. Radiohead - Codex
47. The War On Drugs - Best Night
46. Junior Boys - Banana Ripple
45. Yuck - Shook Down
44. Youth Lagoon - Seventeen
43. TV On The Radio - Keep Your Heart
42. Acid House Kings - Would You Say Stop?
41. Dum Dum Girls - Bedroom Eyes
40. Anna Järvinen - Lilla Anna
39. Girls - Just A Song
38. The Rapture - How Deep Is Your Love?
37. Real Estate - Green Aisles
36. J Mascis - Not Enough
35. Crystal Stilts - Flying Into The Sun
34. Metronomy - She Wants
33. Woods - Who Do I Think I Am
32. Wye Oak - Civilian
31. Destroyer - Chinatown
30. Atlas Sound - Lightworks
29. Panda Bear - Last Night At The Jetty
28. Washed Out - Amor Fati
27. Pascal - Håll Om Mig
[cover]
26. Veronica Falls - Bad Feeling
25. Fleet Foxes - Helplessness Blues
24. The Feelies - Nobody Knows
23. Smith Westerns - End Of The Night
22. Kurt Vile - Jesus Fever
21. Cut Copy - Need You Now
20. Real Estate - It's Real
19. Twerps - Who Are You
18. Young Galaxy - We Have Everything
17. The War On Drugs - Brothers

16. Cults - Abducted
15. The Horrors - Endless Blue
14. Deportees - Islands & Shores
13. Dum Dum Girls - Coming Down
12. M83 - Midnight City
11. WU LYF - Concrete Gold
10. Bon Iver - Towers
9. Kurt Vile - Downbound Train [cover]
8. Kavinsky - Nightcall (Ft. Lovefoxxx)
7. Girls - Vomit
6. Atlas Sound - Mona Lisa
5. Deerhunter - Nosebleed
4. Bon Iver - Calgary
3. I Break Horses - Winter Beats
2. Papercuts - Do You Really Wanna Know
1. The Pains Of Being Pure At Heart - My Terrible Friend


Spotify: [2011: Top 101]

Fyra bra konserter: Håkan Hellström, Slottsskogsvallen, Dinosaur Jr, Göta Källare, The Fresh & Onlys, Pustervik, The Vaccines, Pustervik
Årets konsertupplevelse: Tomas von Brömssens gästspel under Håkan
En albumbesvikelse: Okkervil River - I Am Very Far
Årets skivomslag: Dum Dum Girls - Only in Dreams
Årets musikvideo: Joy Division - Transmission [Playmobile Version]
Årets bästa podcast: Obiter Dictum/Football Weekly
Årets film: Drive
Årets teveserie: Friday Night Lights
Årets sportglädje: AIK (hockey och fotboll)
Saknade: mormor och M

20 kommentarer:

Niklas sa...

Idel trevliga namn och låtar på de listorna. En del skivor jag ska kolla upp, en del jag har hört, en del jag bara hört talas om. Har så dålig koll på 2011, så jag kan inte ge så mycket mer konstruktiv kritik än så. Real Estate på första platsen bådar gott inför min framtida relation till skivan. Så här två och en halv lyssning in tycker jag den låter väldigt lovande.

Filip sa...

Den är väldigt härlig. Känslan är dock att det här året inte riktigt bjöd på den där skivan som verkligen etsade sig fast som en klassiker. Men vem vet, det kanske ändras med tiden.

Joakim Jansson sa...

Mycket bra här (som vanligt)!
Och en hel del jag inte har hört också.
Känslan i år är att det kommit så himla mycket nytt att jag inte hunnit lyssna på allting, eller få mig en riktig uppfattning om allting (blir lätt så när man jobbar och har musiken på i bakgrunden). Men ska försöka mig på någon sammanfattning under julledigheten.

Tills dess ska jag lyssna in mig på din lista. Säkert många guldkorn man missat där.

Filip sa...

Tack! Jag tror att du kommer gilla flera av de för dig okända låtarna. Vi brukar ju ofta tycka rätt lika om bra saker. :)

Räknar kallt med en trevlig sammanfattning från dig. Framför allt är jag intresserad av vad jag har missat för bra filmer under året. Har en del att ta igen där under julledigheten.

Gustav sa...

Mycket trevlig lista! The Pains är ju för fina, och "My Terrible Friend" underbar. :)

Days-skivan gillar jag, men har ännu inte riktigt förstått vad som gett den topplacering på så mångas listor.

Har du lyssnat nåt på The Wild Swans förresten?

Filip sa...

Jag kan väl säga att Days är skivan med bäst dagsform och att det var det som fick fälla avgörandet den här gången. :)

Nja. Har The Revolutionary Spririt i min ägo och den är ju skitbra, men i övrigt har jag knappt hört nåt med dem. Ska jag ta det som en rekommendation?

Gustav sa...

Ibland räcker det med en bra dagsform. Men mkt fin platta är det, hur som helst.

Hehe, jo, det kan du nog göra. De släppte ju ny skiva i år, typ 30 år efter Revolutionary... Men man kan inte tro att det var så länge sedan de debuterade, för den är riktigt bra. Men annars är väl samlingen Incandescent en bra början. :)

Stefan sa...

Jävla trevligt med listor! Lustigt nog så var bara två låtar från min topp 30 med på din lista (lägger upp den på bloggen nyårsafton, håller på med en nördig nedräkning på bloggen innan dess).

Årets skiva i min bok är utan tvekan Deportees!

Stefan sa...

...en nördig nedräkning på facebook, skulle det vara.

Anonym sa...

Jag skulle nog säga att 2011 har varit ett fantastiskt bra popår! Hittar många av minga egna favoriter på din fina lista.

Dock tycker jag att La sera har gjort årets album. Det är ett sidoprojekt av Katy Goodman från Vivian girls. Mkt underskattat. Rekommenderas!

Gustav sa...

Instämmer med föregående talare att La Seras skiva är fin. Men personligen tyckte jag nog bara det var en låt (singeln "Never Come Around") som var sådär extra bra.

Filip sa...

Stefan: Ah, du nöjer dig med 30 låtar alltså? Ska bli spännande att se vilka du har med. Min är ju t ex helt befriad från hip hop. När du ändå är igång med listmakeriet igen får du gärna fortsätta! :)

Anonym: Vad roligt! La Sera-skivan har jag faktiskt på datorn. Tycker den är helt okej, men precis som Gustav anser jag nog bara Never Come Around vara sådär extra bra. I samma genre gillade jag Dum Dum Girls lite mer polerade uppföljare bättre...

Gustav: Det är inte första gången jag får tips om Wild Swans, så jag får helt enkelt ta och kolla upp dem lite närmare en gång för alla. Den där samlingen låter som en lämplig introduktion!

Anonym sa...

Filip: Dum dum girls skiva är också en av mina favoriter från i år. Typ fjärde bästa efter la sera, Tennis och Smith Western.

Kul att Smith Western kom 1:a på din lista. Albumet andas mycket Suede, Auteurs och Magic kids. Men debuten är också oerhört charmig.

Över huvudet taget så har det kommit väldigt mkt bra (indie)pop de senaste 2-3 åren. Är det inte ett oerhört bra klimat just nu?

Martin Janzon sa...

Ja, din lista är ju helt "befriad" från hiphop. Så är din smak, så därför är det väl inte konstigt att min etta, G-Side - The One... Cohesive, inte finns med på listan. Däremot förvånar det mig att Anna Järvinens skiva inte finns med. Jag tror verkligen du kan komma att gilla den mer om du ger den (ännu) fler chanser. Det måste du göra! Du hade med Lilla Anna på låtlistan, men då finns det ju åtminstone tre låtar som är bättre: de smärtsamt vackra Mer än väl, En sommardag som stängs av (titeln!) och Ångrar inget.

Men jag älskar alla listor, och har precis som andra kommentatorer mycket att hämta här som jag inte hört (än). WU LYF har jag nog inte ens hört talas om.

Filip sa...

Anonym: Smith Westerns kom faktiskt tvåa, inte etta... :) Vore lite förmätet av mig att slå fast att klimatet för pop är så mycket bättre idag än för, säg tio år sedan, men visst håller jag med dig om att det finns väldigt mycket bra pop om man letar lite!

Martin: Jag har ju inget direkt emot hip hop, det är bara det att jag sållar bort typ allt av det senaste inom den genren. Blir för mycket annars, om du förstår vad jag menar med det.

Anna Järvinens skiva borde ha varit med som bubblare men jag glömde bort den bland alla andra... Tycker att hennes två tidigare album är mycket bättre. Saknar framför allt hennes luftiga, mer direkta popsånger. Den senaste var inte dålig på något sätt, men det var för mycket "välproducerad luft" vilket gjorde att den i längden blev lite långtråkig. Tycker jag då.

Anonym sa...

Filip: Det stämmer, jag såg fel. Ettan Days med Real estate är också den en höjdare. Det jag saknar på årsbästalistan är Still corners.

Personligen anser jag att popklimatet faktiskt är bättre idag än för 10 år sedan...

Stefan sa...

Angående hip hop så har jag inte hört så mycket bra i år heller. Lyssnade igenom halv- och helårslistor och konstaterade att jag fortfarande älskar hip hop, men inte den som gjorts de senaste fem åren.
Men undantagen finns; Dj Shadow (särskilt Let' get it, Bass Bass Bass), Jehst, Timbuk... Och så klart Tyler, The Creator! Yonkers har jag lyssnat på minst tre gånger om dagen sedan den släpptes.
Maskinen har jag stora förhoppningar, även om jag blev lite besviken på Krossa Alla Fönster.

Filip sa...

Anonym: Du har säkert rätt i att det är mycket bättre idag!

Stefan: DJ Shadow gillar jag ju! Men Tyler the Creator och hela den grejen fattar jag tyvärr inte alls... *återgår till A Tribe Called Quest och Nas*

Martin Janzon sa...

Se där, själv tycker jag Anna själv tredje är mycket (på gränsen till MYCKET) bättre än de två tidigare. Om (eller när, va?) vi ses igen så har vi något att slåss om. Med nävar eller ord, it's up to you.

Filip sa...

När vi ses nästa gång blir det knytnävsslagsmål. Allt annat är så klart otänkbart efter det här. Det har du min e-näve på.