måndag 4 april 2011

#30: Cover Me Up!


Hello music lovers! Vi skriver den 4 april 2011, datumet då This Is Pop?:s exklusiva blandbandsklubb fyller 30. Och precis som jag var inne på förra gången är denna happening tänkt att firas med en liten specialutgåva.

Så vad är det som är så jävla speciellt den här gången, då? Jo, håll nu i hårt i datorstolen - blandband nummer 30 kommer nämligen helt att gå i coverns tecken! Ja, det är tillåtet att skruva på sig och undra vad det är frågan om, men jag säger återigen som Martin Dahlins mamma: Så. Är. Bestämt.

Nedanför har ni därför 40 av mina favoriter i kategorin. Jag har medvetet valt bort låtar som har varit med på tidigare blandningar samt många av de tolkningar som känns allt för tråkiga och förutsägbara. Tro dock inte att det är någon superobskyr mix vi har att göra med. Jag kan nästan garantera att ni har hört åtminstone 90 procent av originallåtarna någon gång. En låt som Song To The Siren är ju nästan mer sammankopplad med This Mortal Coil än Tim Buckley, men jag kunde den här gången inte blunda för hur oerhört vacker de förras version är. Detsamma får även sägas om Saint Etiennes tolkning av Kiss And Make Up. Men i övrigt hoppas jag i vanlig ordning att ni får stifta bekantskap med några nya vänner.

Listan gör inga anspråk på att innehålla de bästa coverlåtarna. Nej, här har ni helt enkelt 40 spår - för enkelhets skull uppdelade över två skivor - som förhoppningsvis kan skänka viss glädje i vårsolen. Uppenbara missar, frågor och annat tas gärna emot i kommentarsfältet. Trevlig lyssning!

>> This Is Pop? [#30: Cover Me Up!] << (båda skivorna är inbakade i filen)

[CD 1]

1. Yo La Tengo - Tighten Up [Original: Archie Bell & The Drells, 1968]
2.
Jonathan Richman & The Modern Lovers - Back In The USA [Chuck Berry, 1959]
3. The Fall - Victoria [The Kinks, 1969]
4. Pavement - The Classical [The Fall, 1982]

5. Crocodiles - Nothing To Be Done [The Pastels, 1989]
6. Belle & Sebastian - Whiskey In The Jar [Irländsk folkvisa, mest känd genom Thin Lizzys version fr 1972]

7. Lambchop - Backstreet Girl [The Rolling Stones, 1967]
8. Wilco - Thirteen [Big Star, 1972]
9. The Soundtrack Of Our Lives - Fly [Nick Drake, 1970]
10. The Byrds - Positively 4th Street [Bob Dylan, 1965]

11. Yo La Tengo - Little Honda [The Beach Boys, 1964]
12. She Trinity - He Fought The Law [The Crickets, 1959]
13. The Mamas & The Papas - Twist And Shout [The Top Notes, 1961]

14. Atlas Sound - Doctor [The Five Discs, 195?/196?]
15. Chris Farlowe - Out Of Time [The Rolling Stones, 1966]
16. Cats On Fire - Your Woman [White Town, 1997]

17. Kings Of Convenience - Once Around The Block [Badly Drawn Boy, 2000]
18. Sonic Youth - Superstar [The Carpenters, 1971]
19. The Kooks - Kids [MGMT, 2008]
20. This Mortal Coil - Song To The Siren [Tim Buckley, 1970]


[CD 2]

1. Elliott Smith - Waterloo Sunset [The Kinks, 1967]
2. bob hund - Ett Fall Och En Lösning [Pere Ubu, 1976]
3. Sonic Youth - Computer Age [Neil Young, 1982]
4. David Bowie - Cactus [Pixies, 1988]
5. Richard Hawley - Some Candy Talking [The Jesus And Mary Chain, 1986]
6. Jacuzzi Boys - You Got It [Roy Orbison, 1989]
7. Babyshambles & Friends - Janie Jones [The Clash, 1977]

8. Wanda Jackson - Let's Have A Party [Elvis Presley, 1957]
9. The Rosewood Thieves - Got To Get You Off My Mind [Solomon Burke, 1965]
10. Franz Ferdinand - All My Friends [LCD Soundsystem, 2007]
11. Comet Gain - Love Vigilantes [New Order, 1985]
12. Johnny Jones & The King Casuals - Purple Haze [The Jimi Hendrix Experience, 1967]
13. Vampire Weekend - I'm Going Down [Bruce Springsteen, 1984]
14. The Sundays - Wild Horses [The Rolling Stones, 1971]

15. Kirsty MacColl - A New England [Billy Bragg, 1983]
16. Saint Etienne - Kiss And Make Up [The Field Mice, 1989]
17. Håkan Hellström - 13 [Big Star, 1972]
18. Cowboy Junkies - Sweet Jane [The Velvet Underground, 1970]
19. 16 Horsepower - Nobody 'Cept You [Bob Dylan, 1973?]
20. Galaxie 500 - Ceremony [Joy Division, 1980/New Order, 1981]

16 kommentarer:

Joakim sa...

Här var det mycket bra och en del jag inte hade hört innan.

T.ex Crocodiles cover på The Pastels Nothing To Be Done, mycket bra!

Överraskande hur mycket indiehit New Order kunde låta i Comet Gain-tappning.

The Sundays version är ju riktigt vacker. Vilken röst hon har.

Visste inte att Twist & Shout INTE var Beatles. Där ser man.

Bäst av alla var nog (överraskande) 16 Horsepowers Nobody 'Cept You. Jag har ju för jävla dålig koll på Dylan, Neil Young och andra äldre gubbar. Borde egentligen göra något åt det. Har inget speciellt förhållande till 16 HP eller Woven Hand heller, förrutom att tjejen jag delade lägenhet med förrut var stort fan och spelade det rätt mycket.

Elliotts cover på Kinks grät jag mig till sömns med i iPoden när han dog 2003. Usch. Skulle ju se honom på ATP Long Beach 18 dagar senare. Kommer nog aldrig komma över att jag aldrig fick sett honom live.

Filip sa...

Alltid kul att utbyta bra grejer!

Kan bara hålla med dig om hennes röst. Ska fixa hem alla skivor med dem nu när det ändå är neutral leech på What. Om man är på rätt humör kan ju rösten höja nästan vilken låt som helst.

Alltså, inte heller jag kan påstå att jag har full koll på gubbarna. Frågan är om det går att få det och samtidigt ägna sig åt mycket annan musik. Den här 16 HP-låten är den enda jag äger med dem, och visst är den grym, men jag har aldrig riktigt haft nåt vidare sug att gräva ner mig i deras diskografi. Kanske dyker det upp en dag...

Riktigt segt att missa Elliott, särskilt under de omständigheterna. Hade han varit kvar i livet skulle jag kunna tänka mig att betala rätt dyra pengar för att se honom.

Nog för att Crocodiles-versionen är bra, men Pastels-originalet är nog banne mig topp 20 (kanske tom topp 10) på hela 80-talet. Älskar allt det nonchalanta som gör låten.

Filip sa...

Får också passa på att tacka dig för Bowies och Hawleys bidrag till skivan! Båda mycket bra. Gillar Some Candy Talking-tolkningen extra mycket.

Joakim sa...

Båda versionerna av Nothing To Be Done är ju såklart bra. Och håller med dig om själva låten, bland det bättre från 80-talet.

Kanske är det nyhetens behag och att jag gillar Crocodiles. Den känns lite snabbare och fräschare med bra trummor. Lite som Pixies version av JAMC's Head on. Kan omöjligt välja, båda är bra på sina sätt.

Love Is All version av Nothing To Be Done tycker jag däremot inte är någon hit.

Kul att man kunde bidra med ett par låtar, så det inte är bara du som tipsar mig hela tiden. Uppskattar dina blandband men det vet du väl vid det här laget.

Samma här. Skulle kunna betala femsiffrigt belopp för se Elliott. Man för trösta sig med bootlegs-konserter och livespelningar.

Martin Janzon sa...

Förstår faktiskt inte riktigt det här med att Saint Etienne helt och hållet har tagit över Kiss and Make Up. Jag är nog den enda i världshistorien som faktiskt föredrar Field Mices version. Den är ju i alla fall lika bra.

Har inte hunnit lyssna på blandbandet än, men den är endladdad och uppackad och jag ser fram emot några nya favoriter. (Pavements cover på The Classical har jag inte hört! Det är ju en av The Falls allra bästa - kanske den allra bästa.)

Martin Janzon sa...

Blev så nyfiken att jag var tvungen att lyssna nu på en gång. Jag tyckte kanske den var så där (Pavements cover alltså - blandbandet i sin helhet är säkerligen utmärkt!), men så har jag aldrig riktigt fattat Pavement. Jag tycker det låter lite för halvbakt och slappt, hittar inte charmen riktigt. Jag är en sån där som tycker att Summer Babe är deras bästa låt. Då förstår du.

Filip sa...

Ah, en Summer Babe-snubbe alltså... Nä, men det är ju absolut en av deras bästa. Upptäckte Pavement på riktigt först för kanske två år sedan och sedan dess håller jag dem högt. Kan dock förstå folk som har svårare att göra det.
Får nog delvis ge dig rätt angående deras version av Classical. Så här i efterhand måste jag säga att det är ett av de svagare korten på skivorna. Var kanske förblindad av originalets "skönhet"... Pavements cover på The Killing Moon, hämtad från samma EP som The Classical, är nog snäppet vassare.

Hoppas du gillar resten av blandningen!

Joakim sa...

På tal om covers så är The A.V. Club — Undercover ett rätt kul koncept. http://www.avclub.com/articles/the-low-anthem-covers-wilco,53046/

De körde det i fjol också så det finns en hel del att gå igenom där. Swell Seasons cover på Two Headed Boy är riktigt bra.

Filip sa...

Ah, låter lovande. Befinner mig på landet med endast mobilen som uppkoppling, men får kolla upp det där när jag är tillbaka i civilisationen!

Anonym sa...

Håller med om att Richard Hawleys version är grym! Tycker han kan vara rätt tråkig annars, men det var en mycket fin version.
Jag saknar dock Nouvelle Vague. Och Sonic Youths superfina tolkning av I'm not there! Kanske klassas som de mer uppenbara coverlåtarna.

Filip sa...

Håller helt med om att Hawley är rätt tråkig annars och att Sonic Youths version av I'm Not There är fin. Den senare skulle mycket väl kunna kvala in, men nånstans fick det räcka med två låtar från dem.

Trots att jag inte har lyssnat särskilt mycket på Nouvelle Vague har jag en inneboende allergi mot hur de har byggt hela sin karriär på covers av redan jävligt grymma new wave-låtar. De har säkert sina goda sidor, men jag är tveksam till konceptet...

Joakim sa...

Håller med dig om Nouvelle Vague. Och inte bara dem. Jag är ganska trött på hela, trenden får man väl ändå kalla det?, där det tas en känd låt och den ska skala ner den till en lägereldsballad. För på något sätt få fram essänsen av en låt på ett nytt sätt? T.ex Nina Gordons cover på Straight Outta Compton (N.W.A.), Montt Mardié Come On Eileen/Kom Igen Lena, New Moscow — 99 Problems.

Började med han tjockisen som gjorde en cover på Hey Ya! Det var lite småtrevligt men blev fort ett irriterande fenomen.

Att det sen finns band som baserar hela sin karriär på det känns sådär.

Martin Janzon sa...

Live är Nouvelle Vague väldigt trevliga. Till stor del för att det är så oerhört lätt att fall i kärlek med sångerskan...

Filip sa...

Haha! Skalas ner till en lägereldsballad... Bara den beskrivningen gör ju att man tröttnar på fenomenet. Har dock lyckats undgå Hey Ya!-tjockisen och de andra låtarna du nämner Joakim. Känner instinktivt inget vidare sug efter att kolla upp dem heller.

Alltså, även om jag inte riktigt gillar konceptet kan jag mycket väl se mig själv - lätt berusad, ska sägas - stå och gunga med till Nouvelle Vague. Råkar de dessutom ha en sångerska som är lätt att "fall i kärlek med" gör det inte saken sämre.

Joakim sa...

Tja. Den var inte ens så trevlig som jag mindes den. Imponerande med 7,3 miljoner views. http://www.youtube.com/watch?v=8-8nkkOA_AM

Slutspurt på 60-talet snart?

Martin Janzon sa...

Jag tror faktiskt jag ska sätta mig och skriva ett inlägg om "lägereldsfenomenet" nu på en gång faktiskt, eller i alla fall idag någongång. Jag är ju trots allt ledig idag. Återkommer när det är klart.