onsdag 16 mars 2011

#29


Solen skiner, hockeyslutspelet går som det ska och jag är relativt ledig den här veckan. Varför då inte slå till med årets blott tredje blandband?

Den här gången bjuds det på rätt mycket nya grejer. 8 av 22 spår är från 2011, och av dessa är Yuck, J Mascis och Sykets bidrag hämtade från tre av det här årets hittills bästa album. TV On The Radio, Anna Järvinen och Okkervil River är alla gamla favoriter som står redo att släppa nytt, och att döma av singlarna lär jag inte bli besviken.

Resten då? Ja, det är inte kattskit det heller. Lyssna bara på Jim Fords magnifika Love On My Brain - en sällan skådad raritetspärla! Eller Crimeas upplyftande och filmiska Lottery Winners On Acid. Bara en sån sak som att The Monochrome Set bereds plats är egentligen skäl nog att lyssna.

Ja, jag säger då det.

Nästa gång det är blandbandsdags fyller vi 30 och det är tänkt att firas med någon form av specialutgåva. Men allt det där tar vi då. Nu tycker jag att ni klickar på länken nedan.

>> This Is Pop [#29] <<


1. Wye Oak - Civilian [2011]
2.
Spectrals - I Ran With Love But I Couldn't Keep Up [2010]
3.
The Crimea - Lottery Winners On Acid [2002]
4.
Sportique - The Kids Are Solid Gold [1998]
5.
Syket - With Love [2011]
6.
Cults - Oh My God [2010]
7.
TV On The Radio - Will Do [2011]
8. Merz - Lucky Adam [2008]
9. The Magnetic Fields - Strange Powers [1994]
10. Anna Järvinen - Lilla Anna [2011]
11. Jim Ford - Love On My Brain [1969]
12. Frankie Miller - I Can't Change It [1972]
13. J Mascis - Listen To Me [2011]
14. Jonny - I Want To Be Around You [2011]
15. Yuck - Suck [2011]
16. Mazzy Star - Blue Flower [1990]
17. Akron/Family - River [2009]
18. Okkervil River - Wake And Be Fine [2011]
19. Black Mountain - Angels [2008]
20. PJ Harvey - Big Exit [2000]
21. The Monochrome Set - Silicon Carne [1979]
22. Guided By Voices - Don't Stop Now [1996]

4 kommentarer:

Anonym sa...

Filen du försöker öppna är temporärt otillgänglig. Var vänlig försök senare.

Filip sa...

Megaupload har en ovana att krångla ibland...

Testade precis och då funkade det att få hem filen. Ge det ett försök till.

Joakim sa...

Får också upp det där felmeddelandet. Försvinner efter ett par uppdateringar av browsern.

Som vanligt ett bra blandband. Älskar att det alltid är ett par låtar jag fastnar lite extra för och tjejlyssnar.

Frankie Miller — I Can't Change.
Sjukt bra.

Blue Flower fick mig till att ladda ner alla Mazzy Stars album. Vilken röst hon har, Hope. Mazzy Star har varit alltför många år på listan över band jag inte lyssnat in mig på. Ska bli ändring på det.

J Mascis har en liten formtopp på äldre dar, både med Dinosaur och solo.

Yuck — kandidat till årets album tillsammans med Mogwai?

Filip sa...

Haha, tjejlyssnar... Måste börja använda det uttrycket mer frekvent.

Alltid kul med positiv respons. Även jag är rätt dåligt inlyssnad på Mazzy Stars hela katalog, men visst bor det något speciellt i Hopes röst.

J Mascis har verkligen toppat formen de senaste åren. Har du förresten sett när han blir intervjuad av Sub Pop-chefens mamma? Väldigt underhållande är det. [http://www.youtube.com/watch?v=OLebfV0n6Ak]

Har ju inte hunnit lyssna på hela Mogwai-skivan, men Yuck är definitivt med där uppe och tävlar. Såg f ö sångarens gamla band, Cajun Dance Party, för några år sedan. Jag gillade dem rätt mycket då, men deras trummis går förmodligen till historien som den tröttaste jag någonsin upplevt.