onsdag 8 december 2010

My Year In Lists


Se opp, du som inte gillar listor! Vi skriver den 8 december 2010, vilket enligt mången popkulturkalender betyder att det är hög tid för en årssammanfattning i listformat. Nedanför kan du som är intresserad läsa vad och vilka som gjorde mitt musik- och popkulturår lite bättre (och ibland lite sämre).

Har du en åsikt, fråga eller önskar bara vädra din ilska eller glädje över något - droppa det i kommentarsfältet så ska jag försöka svara för hur tusan jag tänkte.

Top 20 Album:

20. Allo Darlin' - s/t
19. Lloyd Cole - Broken Record
18. Roky Erickson with Okkervil River - True Love Cast Out All Evil
17. Belle and Sebastian - Write About Love
16. Laura Marling - I Speak Becuase I Can
15. Spoon - Transference
14. The National - High Violet
13. Laura Veirs - July Flame
12. Hot Chip - One Life Stand
11. Woods - At Echo Lake
10. Säkert! - Facit
9. LCD Soundsystem - This is Happening
8. The Walkmen - Lisbon
7. Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise
6. Teenage Fanclub - Shadows
5. Wild Nothing - Gemini
4. Deerhunter - Halycon Digest
3. Beach House - Teen Dream
2. The Radio Dept. - Clinging to a Scheme
1. Arcade Fire - The Suburbs

Bubblare: Shearwater - The Golden Archipelago, Caribou - Swim, Robyn - Body Talk, Pt. 1, The Fresh & Onlys - Play It Strange, Vampire Weekend - Contra, The Morning Benders - Big Echo

Top 75 Låtar (max två låtar per artist/band):

75. Vampire Weekend - White Sky
74. Standard Fare - Love Doesn't Just Stop
73. Spoon - I Saw The Light
72. The Bees - I Really Need Love
71. Seapony - Dreaming
70. Phantogram - When I'm Small
69. Perfume Genius - Mr. Peterson
68. Egyptian Hip Hop - Rad Pitt
67. Thee Oh Sees - I Was Denied
66. Beach Fossils - Daydream
65. Masshysteri - Botten Är Nådd
64. Tennis - Marathon
63. Girls - Substance
62. CEO - Come With Me
61. Sharon Van Etten - Don't Do It
60. Summer Camp - Ghost Train
59.
Lloyd Cole - Why in the World?
58. Allo Darlin' - Dreaming
57. Broken Bells - The High Road
56. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Round and Round
55. Yuck - Georgia
54. Angus & Julia Stone - Big Jet Plane
53. Efterklang - Modern Drift
52. Roky Erickson with Okkervil River - Goodbye Sweat Dreams
51. Wolf Parade - Yulia
50. Yeasayer - O.N.E.
49. Ty Segall - Girlfriend
48. Spoon - Written In Reverse
47. Craft Spells - Party Talk
46. Beach House - Zebra
45. The Walkmen - Blue As Your Blood
44. Teenage Fanclub - Baby Lee
43. The Morning Benders - Excuses
42. Hot Chip - Take It In
41. Generationals - Trust
40. Cee-Lo - Fuck You
39. Foals - Spanish Sahara
38. Cults - Go Outside
37. LCD Soundsystem - All I Want
36. Belle and Sebastian - I Didn't See It Coming
35. Crystal Castles - Not In Love (Ft. Robert Smith)
34. Wild Nothing - Chinatown
33. Beach House - Take Care
32. Robyn - Dancing On My Own
31. Caribou - Odessa
30. Badly Drawn Boy - Too Many Miracles
29. Summer Camp - Round the Moon
28. Laura Veirs - July Flame
27. Woods - Blood Dries Darker
26. Wolf Gang - Back to Back
25. The Radio Dept. - The New Improved Hypocrisy
24. Magic Bullets - Lying Around
23. Deerhunter - He Would Have Laughed
22. Weekend - End Times
21. The Walkmen - Angela Surf City
20. Pepper Rabbit - Older Brother
19. The Pains Of Being Pure At Heart - Say No To Love
18. LCD Soundsystem - You Wanted A Hit
17. Broken Social Scene - World Sick
16. Gorillaz - On Melancholy Hill
15. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
14. Wild Nothing - Live In Dreams
13. Woods - Suffering Season
12. Crystal Stilts - Shake The Shackles
11. The Radio Dept. - Heaven's On Fire
10. Håkan Hellström - River En Vacker Dröm
9. The Crookes - Backstreet Lovers
8. The Fresh & Onlys - Waterfall
7. The National - Bloodbuzz Ohio
6. Arcade Fire - Modern Man
5. Håkan Hellström - Du Är Snart Där
4. Real Estate - Out Of Tune
3. Säkert! - Får Jag
2. Deerhunter - Desire Lines
1. Teenage Fanclub - When I Still Have Thee


Spotify: [2010: Top 75]

Fem bra konserter: LCD Soundsystem, Way Out West, Teenage Fanclub, Trädgår'n, The Morning Benders, Pustervik, The xx, Way Out West, Laura Veirs, Mejeriet
Årets konsertupplevelse: All My Friends på Way Out West
Tre albumbesvikelser: The Magnetic Fields - Realism, Seabear - We Built A Fire, Band Of Horses - Infinite Arms
Årets äckligaste hajp: Witch House
Årets R.I.P.: Alex Chilton
Årets musiksajt-som-jag-spenderar-för-mycket-tid-framför: Last.fm
Årets musikbloggärning: Conzolation Prizes
Årets blandskiva: #22
Årets skivomslag: Wild Nothing - Gemini
Årets popmusikhjälte: Edwyn Collins
Årets musikvideo: Summer Camp - Round the Moon
Årets bästa podcast: Obiter Dictum / Filip & Fredrik
Årets webb-tv: FAN-TV
Årets film: Crazy Heart (har sett alldeles för få 2010-filmer)
Årets film II: Withnail and I
Årets tre bästa tv-serier: Rubicon, This Is England '86, Sherlock
Årets dokumentär: The Cove (2009, men ändå...)
Årets rockdokumentär: Blur - No Distance Left To Run
Årets bok: Döda vita män (Tror knappt jag har läst nån annan 2010-bok)
Årets bocka-av-en-klassiker I: Dumskallarnas sammansvärjning
Årets bocka-av-en-klassiker II: Tärningsspelaren

Årets bästa bok om musik: Rip it Up and Start Again
Årets sportbesvikelse: AIK Fotboll
Årets sportglädje: AIK Hockey
Årets enskilt största idrottsinsats: silver i poppubquiz (=violshots)
2010: Teppanyakihäll

.

10 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Ah, fina listor! Kanske var du ÄNNU mer popkille än jag trodde. :) Jag har inte lyssnat på mycket mer än 20 album från i år, fast i dåtiden som jag alltid är, så jag kan få flera tips här. Tycker dock att du överskattar shoegaze/dreampop-grejen lite. Varken Teen Dream eller Clinging to a Scheme är sååå bra ändå, i min bok. Sen borde du testa iaf lite av hiphoppen: Kanyes och Big Bois skivor från i år tillhör båda min topp 5.

Många låtar jag inte hört också, får kollas upp!

Filip sa...

Jag vet inte varför, men av någon anledning har jag valt att ignorera Kanyes senaste. Vilket är ganska konstigt, då jag, bortsett från den näst senaste, gillar det mesta med honom. Kanske beror det på att han är så jävla i ropet hela tiden med Bieber, Twitter och 30-minutersvideor... Men vad fan, med alla positiva omdömen om nya skivan måste jag självklart ge den en lyssning. Har endast hört "Shutterbug" med Big Boi och den låg faktiskt hyfsat till för att nästla sig in på låtlistan, men den är å andra sidan typ den enda låten av hiphop-karaktär från i år som jag har lyssnat på.

Ska också passa på att erkänna att även jag till stor del har varit fast i dåtidens musik under året, men dessa 20 album har jag i varierande grad lyssnat in mig på och uppskattat. Bortsett från bubblarna är det dock inte många andra som har getts tillräckligt med tid.

Tack för kommentaren! Om ork och tid finns är det inte omöjligt att jag knåpar ihop en Spotify-lista med låtarna.

Martin Janzon sa...

Pysslar du ihop en Spotifylista lovar jag att lyssna på den. Deal?

Vad gäller Shutterbug vill jag påstå att det finns en hel klase låtar av samma kaliber på albumet. Väldigt många hits helt enkelt och mycket lycklig popkänsla över flera av dem, på ett bra sätt. Ett av de bästa exemplen: http://www.youtube.com/watch?v=EDAx-lID6YA

Arcade Fire måste jag ta tag i. Jag tror att anledningen till att det inte blivit av är att den inte finns på Spotify. Var det nåt mer... hm... nej, inte som det känns nu. Att du är AIK:are får jag naturligtivs försöka ha överseende med.

Filip sa...

Låter som en plan!

Fan, "Shine Blockas" har jag också med Big Boi. Den är ju sjukt fet! Ska kolla upp resten också.

För övrigt försöker jag ha överseende med din avslutande mening.

Joakim sa...

Ambitiös lista Filip! En hel del jag inte ens hört. Det kommer allt för mycket hela tiden för man ska kunna hänga med, än mindre ge album den tid de ibland kräver. Försöker få ihop en egen.

Lyssnade på Säkert! - Får jag och den kändes som en cover. Kan dock inte placera den och antagligen är det inte en cover. Först tyckte jag det lät som Thirteen, sen tyckte jag fraseringen i hur hon sjöng i början av låten påminde om Forever Young. Bra låt hur som helst. Får lyssna in mig mer på henne.

Filip sa...

Tack, Joakim! Du har helt rätt i att det kommer för mycket hela tiden, men det är ändå kul att försöka sammanställa sina favoriter. Kan man tipsa om sånt som folk kanske inte har hört så är det jättekul.

Får Jag är fantastisk. Detsamma kan sägas om hela skivan, som jag tycker är bättre än debuten som Säkert!. Thirteen och Forever Young är ju två sjukt bra låtar, har dock inte tänkt på dem medan jag har hört låten. Får ta en ny lyssning och höra efter...

Ser fram emot att ta del av din lista!

Axelsson sa...

Möcke bra! Åh dessa glada listdagar. I princip alla mina favoriter får plats i din 20-lista, och de flesta inom topp 10. Skulle vilja peta in The Drums, CEO och kanske Broken Bells bara.

From the top of my head:
1. Arcade Fire
2. Håkan Hellström
3. Beach House
4. Radio Dept.
5. CEO
6. Wild Nothing
7. LCD Soundsystem
8. The Drums
9. Broken Bells
10. The National

Så ska det tilläggas att jag inte hört alla av dem du har med heller, så jag vet inte vad som ska petas.

Angående årets podcast kan jag bara beklaga att du inte har fått en tillräcklig dos Barry Gelndenning år 2010...

Filip sa...

O, du stora listdagar, alltid är du välkommen!

Fin lista! Det märks att det händer att vi i umgås i varandras sällskap. CEO och Broken Bells har jag inte hört hela albumen med och The Drums tycker jag inte når hela vägen fram, deras tydliga inspirationskällor till trots.

Barry Glendenning hördes senast igår. Han sa nåt väldigt kul, men tyvärr kommer jag inte ihåg det nu. Barry med vänner har dock alla möjligheter att leta sig in på nästa årsbästalista...

Stefan sa...

La nyss ut min årslista på bloggen. Smög med Pepper Rabbit på slutet efter att hört den på din playlist. Väldigt, väldigt bra! Blev även överraskad av Gorillaz, ett band jag nästan aldrig lyssnat på!
Men: Var är The Tallest Man on Earth? Årets odiskutabelt bästa skiva nämns inte ens! Jag har inte älskat ett album så mycket sedan... OutKasts debut (vilket kanske inte säger så mycket, om man nu inte känner mig väl). Enda hoppet är att du inte hört den, för den går inte att inte gilla. Eller älska! :)

Filip sa...

Stefan:

Ah, är bloggen tillbaka? Fan vad gött.

Pepper Rabbit är sannerligen en liten pärla värd en betydligt större publik (dock inte för stor, så klart...). Jag älskar Albarn och Blur men kan inte påstå att jag är någon Gorillaz-kännare. Den senaste skivan är riktigt bra, tyvärr föll den bara bort på vägen. Lyssnar nog mer på den nu än när den kom.

Anade nästan att någon skulle fråga efter Tallest Man on Earth. Jag har faktiskt hört skivan, men då endast gett den ett par, tre lyssningar. Det är klart att det är bra men den fastnade aldrig på mig. Många vänner och andra med liknande smak har talat sig varm om honom så någonstans borde jag gilla det mer, förmodligen handlar det helt enkelt om att jag måste ge den ännu fler lyssningar.

Din lista var intressant. Många fina val, ett par överraskningar och några som jag helt har missat. Kul!