torsdag 15 april 2010

Lista: 25 bästa Sarah-låtarna


Ett mål framåt och två inspelade poäng på sex matcher. Halleluja. Nej, mitt tips innan säsongen ser tyvärr ut att gå åt helvete.

Let's feel sorry for ourselves and listen to Sarah istället. På med den snyfttåliga unisex-anoraken, här är det nämligen tänkt att känslor ska sättas i svall. Garva dig harmynt. Gråt en skvätt. Dansa! Fundera. Lyssna på klichéer. Bli nostalgisk. Blicka framåt. Längta bort, längta hem, längta till platser, personer och upplevelser. Bli dumpretentiös! Hata. Älska. Löp till skogs! Ligg still. Kyss någon! Våldtäktsduscha.

Gör vad tusan du vill - bara du lyssnar på låtarna nedan.

Som utlovat: 25 alldeles fantastiskt lysande poplåtar från Sarah Records.

This Is Pop? [Sarah]

Plats 25-1:

25. Heavenly - Wish Me Gone, Heavenly Vs. Satan [1991]
24. Another Sunny Day - The Centre of My Little World, I'm in Love with a Girl Who Doesn't Know I Exist [1988]
23. The Sea Urchins - Summershine, Stardust [1992]
22. Eternal - Breathe, Breathe [1990]
21. The Wake - American Grotto, Make It Loud [1990]
20. The Springfields - Sunflower, Sunflower [1988]
19. Talulah Gosh - Talulah Gosh, They've Scoffed the Lot [1990]
18. Another Sunny Day - Rio, Rio [1988]
17. The Wake - Crush the Flowers, Crush the Flowers [1989]
16. Brighter - Poppy Day, Half-Hearted [1991]
15. Another Sunny Day - What's Happened To You, My Dearest Friend?, What's Happened [1989]
14. Heavenly - C Is The Heavenly Option, Le Jardin de Heavenly [1992]
13. The Sea Urchins - Pristine Christine, Pristine Christine [1987]
12. Brighter - Around the World in Eighty Days, Around the World in Eighty Days [1989]
11. The Orchids - Something for the Longing, Something for the Longing [1990]
10. Action Painting! - These Things Happen, These Things Happen [1990]
9. The Orchids - Peaches, Unholy Soul [1991]
8. Heavenly - Our Love Is Heavenly, Our Love Is Heavenly [1990]
7. Blueboy - The Joy of Living, Unisex [1994]
6. The Field Mice - Sensitive, Coastal [1990]
5. Heavenly - Atta Girl, P.U.N.K. Girl [1993]
4. The Field Mice - Five Moments, For Keeps [1991]
3. The Sweetest Ache - If I Could Shine, If I Could Shine [1990]
2. The Field Mice - Emma's House, Emma's House [1988]
1. Another Sunny Day - You Should All Be Murdered, You Should All Be Murdered [1989]

4 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Ettan korrekt, sedan skulle jag nog vilja ha ner Emma's House till plats 3 och lägga Our Love is Heavenly däremellan. Mitt Orchidsval är Apologies, placerad nånstans på topp tio. Atta Girl och Sensitive ska vara högt upp, helt rätt där. Kanske att Sensitive ska ännu högre, fyra eller femma. Sjukt bra ASD-val för övrigt, oväntat med The Centre of My Little World men den är helt klart en av deras bästa. Upp lite med Crush the Flowers och Talulah Gosh, samt fler Heavenlylåtar. I övrigt ser det bra ut.

Så, då var det sagt. :)

Filip sa...

Tack för kvalitetskommentaren! Så här i efterhand får jag de dig rätt i Our Love is Heavenly-fallet - den ska helt klart ha en något bättre placering på listan. Apologies har jag gett för få lyssningar, men när jag hör den nu så står jag nog fast vid att den är aningen sämre än både Peaches och Something for the Longing.

nadja sa...

Mycket sympatiskt att länken till "25 bästa Sarah-låtarna" är så synlig. Annars hade jag kanske inte haft tillfälle att utropa ett "Even as we speak"???!!!

Man kan ju förstås hävda att de inte är något riktigt Sarah-band, men isåfall skulle jag stryka Talulah Gosh och The Wake också... Så..... vad har du att säga till ditt försvar?

Filip sa...

Haha. Jag har bara Nothing Ever Happens-EP:n i min iTunes-ägo. Visserligen innehåller den en sympatiskt tweeig version av Bizarre Love Triangle, men trots deras finkänsliga val av cover kan jag tyvärr inte se dem kvala in på listan.

Du får helt enkelt övertyga mig om deras storhet över ett par varmt vattnade broccolibitar nu i veckan...