torsdag 4 februari 2010

#5




1. The Mekons - Where Were You [1978]
Fantastisk skivöppnare. Känn frenesin i slutet!

2. Sportique - Definition Seventy-Nine [2002]
Frenesin fortsätter! (Osäker på det rätta årtalet...)

3. The Rolling Stones - Monkey Man [1969]
Det sägs att Keith Richards ska lägga av med spriten. Jag tror att ett sådant beslut kan få förödande konsekvenser.

4. Fujiya & Miyagi - Collarbone [2006]
Från Brighton! B-town. B-train. London by Sea. Härlig stad. Bra stad.

5. Air - Alpha Beta Gaga [Mike Ronson & Rhymefest Remix] [2004]
Jag vet inte riktigt vad man ska tycka om Mark Ronson. Vissa grejer är ju bra, men sen så gör han någon hemsk version av "The Only One I Know" med Robbie Williams på sång och så blir jag arg. Sen så gör han såna här upphottningar av redan bra låtar.

6. Edward Shape & The Magnetic Zeros - Home [2009]
Det visslas, köras och luktar krutrök lång väg. Kort och gott - en fantastisk upptäckt!

7. Serge Gainsbourg - La Horse [1969]
Snuskfarfar i instrumentell dänga.

8. Midlake - Head Home [2006]
Den nya skivan - som jag ännu ej har hört - fick mig att plocka fram den förra. Simple as that.

9. Nick Drake - At The Chime of a City Clock [1970]
Varje gång jag lyssnar på Nick Drake mumlar jag tyst för mig själv att det är alldeles för sällan det händer.

10. Frente! - Bizarre Love Triangle [1994]
Avskalad New Order-cover.

11. Bob Dylan - If You See Her, Say Hello [1975]
Kanske en av världens vackraste sånger.

12. The Lemonheads - The Outdoor Type [1996]
Det sägs att Evan Dando hade en snubbe i Australien som skrev alla texter till bandet. Det sägs också att han fick en väldigt liten ersättning för detta. Vidare sägs det också den där snubben var vad man lite slarvigt brukar kalla för en "slacker".

13. Lloyd Cole - Chelsea Hotel [1991]
The unsung hero that is Lloyd Cole.

14. Arcade Fire - No Cars Go [2007]
Alla längtar vi väl efter det nya albumet.

15. M83 - Graveyard Girl [2008]
Varje gång man nämner M83 måste man också nämna shoegaze-electro. Så.

16. Blonde Redhead - Silently [2007]

17. The Radio Dept. - Heaven's on Fire [2010]

18. Pixies - La La Love You [1989]

19. The Ramones - She Talks To Rainbows [1999]

20. Super Furry Animals - The Man Don't Give a Fuck [1995]
För skivomslaget.

21. The Flaming Lips - The Yeah Yeah Yeah Song [2006]

22. Atlas Sound - Walkabout (W/Noah Lennox] [2009]

Sådärja. Det blev en aning hafsigt i slutet, men nu måste jag hasta iväg.

This Is Pop? [#5]

1 kommentar:

Boggen sa...

Grymma blandband på en mycket bra blogg, tackar!