torsdag 8 mars 2012

#42 [Partie De Dames]


Jag kan knappt ett ord franska, men jag tror mig ändå kunna lista ut att "Partie de dames" betyder något i stil med "damernas del" på svenska. Insatta får gärna rätta mig om jag har fel (UPPDATERAT: detta har alltså en läsare, väl bevandrad i det franska språket, tagit fasta på och menar att "Partie de dames" syftar på ett parti dam, "spelet", och att låten avhandlar det klassiska temat om att "det är lite samma i spel som i kärlek, man förlorar ibland och vinner ibland". Med lite god vilja kan man också få det att betyda "en del av damerna". UPPDATERAT, DEL TVÅ: en ny uppgiftslämnare har dykt upp och meddelar att "dam" är ett brädspel och inget annat. Bloggens övervakare bedömer dessa nyinkomna uppgifter som klart pålitliga och låter därför dessa gälla från och med nu) - huvudsaken är att det framgår att blandbandet bär en tydlig tjejprägel, vilket, med tanke på att det idag är den internationella kvinnodagen, kan kännas rätt passande. Den här bloggens blygsamma insats till ett mer jämställt samhälle blir alltså ett blandband med endast kvinnliga vokalister.

Anders S Nilsson, Tofsen-krönikörer och andra gubbtjuvar som kan tänkas avskräckas av ett sådant tema är välkomna att lämna lokalen om det känns bättre. För alla andra gäller drygt 40 minuter härlig pop och rock från 1960-talet och framåt. Som bekant finns det ju oändligt många bra grejer att klämma in på det här temat, men den här gången landade det på dessa fjorton bitar. Jag tror och hoppas att ni kommer att gilla det!

>> This Is Pop? [#42: Partie De Dames] <<

1. Garbo's Daughter - Private Party
2. Liz Brady - Partie De Dames
3. Heavenly - Nous Ne Sommes Pas Des Anges
4. The Liverbirds - He's Something Else
5. The Pandoras - (I Could Write A Book) About My Baby
6. The Goodees - Double Shot (Of My Baby's Love)
7. My Favorite - Burning Hearts
8. Jackie DeShannon - Splendor In The Grass
9. Nancy Sinatra - How Does That Grab You, Darlin'?
10. The Pretenders - Back On The Chain Gang
11. Camera Obscura - If Looks Could Kill
12. The Cupons - Turn Her Down
13. Baby Shakes - Far Away
14. Kirsty MacColl - They Don't Know

17 kommentarer:

Gustav sa...

Åh, "Burning Hearts" är ju alltid lika fin! Har du sett "Hiroshima Mon Amour"? Texten har ju en del gemensamt med den filmen...

Filip sa...

Måste erkänna att jag bara känner igen filmen till namnet. Men den verkar onekligen intressant, så jag gör ett försök att se den inom kort!

Gustav sa...

Jag tycker den är fantastisk, men det är lite av en vattendelare, finns många som ogillar den rätt mycket. En del folk är ju av ren princip emot fransk, svartvit pretentiös film. Men är man inte det, kan det bli en fin upplevelse.

Filip sa...

Allt som är bra slinker ner! Så enkel är jag. Det kan röra sig om allt från Dum & Dummare och The Big Lebowski till Nil By Mouth, Naked och Den sjunde kontinenten, så såna där grejer hindrar inte mig! Ska bli spännande att sätta tänderna i den.

N sa...

Vilken bra lista! Kan bara inflika att jag tror att partie des dames helt enkelt är ett parti dam (spelet). Och låten handlar om att det är lite samma i spel som i kärlek, man förlorar ibland och vinner ibland. Men tror att man också med lite god vilja kan få "partie des dames" till "en del av damerna". Och i såfall....... Nåja, slut på franskalektionen.

N sa...

oj, det var ju "de" och inte "des". jaja, poängen kvarstår. franska är ett skräpspråk.

Filip sa...

Med lite god vilja så... Äh, jag tycker att vi enas om att franska är ett skräpspråk.

N sa...

Men du frågade ju efter rättning, så nu måste du ta till dig mina enorma franskakunskaper och uppdatera detta. My Favorite är för övrigt ett band jag länge har sagt att jag gillar, men nu när jag är vuxen kan jag konstatera att de inte säger mig någonting. Synd på ett så bra koncept :(

Filip sa...

Mäh! Nöjd nu? :)

N sa...

Haha ja, man ska utnyttja rätten att vara en besserwisser. I fortsättningen ska jag försöka kommentera även när jag inte har klagomål, måste tänka på livet efter detta också :)

Martin sa...

Min franska är ju tämligen kass så snart vi lämnar "Canard" men däremot har jag spelat tämligen mycket dam för länge sedan och skulle gissa att det är brädspelet, snarare än någon kortvariant, som åsyftas. Nancy och Pretenders med sina kanske finaste stunder och Kirsty på slutet. Fint.

Filip sa...

Haha, jag visste väl att det var brädspelet och inte kortspelet som åsyftades! Eller vad säger du, N? :) Självklart tar vi och uppdaterar detta igen. Rätt ska ju vara rätt.

Martin, jag har för övrigt sökt praktik och ev sommarjobb hos er på Eurosport, så lägg gärna ett gott ord om mig för direttore sportivo Borell! :)

Filip sa...

Fasen också. Trodde jag kunde klämma åt uppgiftslämnare "N", "med rätt att mästra", men hen skrev ju faktiskt bara "spelet". Tänker hädanefter ändå kalla hen för "hasardspelaren".

Joakim sa...

Finfint blandband! Right up my alley.
Känns som Le Beau Têtard Sur Son Cigare hade platsat om du hade hört den tidigare?

Filip sa...

Sköj! Ja, garanterat! Riktigt härlig låt.

Martin sa...

Jag smyger förbi direttore sportivo senare i dag Filip.

Filip sa...

Superschyst, Martin!