fredag 9 mars 2012

Upphittat: vårens finaste låt!

Åh, vad kul det är att trilla över bortglömda folk-pärlor ute i cyberrymden! För några månader sedan var det Heron som fångade min uppmärksamhet med några rakt igenom fantastiska låtar från deras två skivor från 1970-talets början. Den här gången har turen kommit till ett band som en gång kallade sig för Just Others.

Det finns inte mycket information om dem ute på nätet, men av det lilla som går att hitta läser jag mig till att de hann ge ut en skiva med det folktandvårdsklingande namnet Amalgam innan deras saga var all. Albumet, som gavs ut 1974, trycktes upp i 250 exemplar och såldes endast i samband med deras konserter. Med tiden kom skivan att bli ett riktigt samlarobjekt och för den som var intresserad av en originalutgåva låg priset på ungefär 1 000 dollar.

Nu har jag inte hört hela skivan, men utifrån det jag har tagit del av kan jag nånstans ändå förstå det höga priset. Lyssna bara på låten som finns länkad här nedanför. Close Your Eyes To The Sun är en bitterljuv juvel i ordets rätta mening. Den blandar det bästa av Fairport Convention och Simon & Garfunkel, och just för stunden föreställer jag mig att det kan bli svårt att hitta en bättre låt att närma sig våren tillsammans med.



Då låten inte finns på Spotify kan den tyvärr inte placeras på [en sång om dagen]-spellistan, men eftersom det är fredag och eftersom jag är en snäll kille får ni här möjligheten att låna hem låten på mp3:

Just Others - Close Your Eyes To The Sun

4 kommentarer:

Niklas sa...

Oj, det har var precis i min smak! Tackar för tipset!

Filip sa...

Åh, jag visste nog att du skulle gilla det här. Kul!

Gustav sa...

Ja, instämmer med Niklas, riktigt trevlig låt!

Martin sa...

Finfint.