torsdag 5 april 2012

(null)


För första gången i den här bloggens historia har jag raderat två poster. Den korta förklaringen till detta är helt enkelt att de var för dåliga. Tro nu inte att jag har några högtflygande ambitioner med den här bloggeriprylen, men när man har en sådan sömnig inläggsfrekvens som jag vill man i alla fall leva i villfarelsen att det man väl skickar ut har någon gnutta substans i sig. De två senaste inläggen hade, åtminstone i mina ögon, inte det.

Nä. Blä och usch.

Men nog om det. Att gotta sig i lite härlig allmänångest och grinighet klarar jag av med den äran hemma på kammaren. Så, det jag vill tala om är ju faktiskt att jag, nu mer än fyra månader in på det nya året, ännu inte har hittat någon skiva från 2012 som verkligen greppar tag i mig. Perfume Genius och First Aid Kits senaste tycker jag visserligen om, och Gerard Loves Lightships-projekt lovar efter någon enstaka lyssning rätt gott, men i övrigt har det varit väldigt sparsmakat med nya, häftiga grejer för mig. Nu hör det till saken att jag den senaste tiden har varit väldigt dålig på att kolla in bloggar och hemsidor med smak för det nya, men känslan är ändå att det inte har funnits så mycket ballt att skriva hem om. Det kan mycket väl vara så att det är jag som har blivit gammal och trött och inte längre orkar hålla mig a jour med allt nytt. Och fan vet om det ändå inte är ett sundhetstecken i så fall. Men ändå, några nya bra saker måste det ju ändå finnas? Eller?

Ja, med anledning av detta, den än så länge olösta 2012-musikgåtan, får ni som fortfarande hittar in hit gärna tipsa mig om något från året. Eller vad tusan, ös på med allt, oavsett utgivningsår, och ta för all del i för allt vad tygen håller.

Jag gillar allt som är bra.

Typ som den här sockersöta och härligt slicka soulpop-biten (en fritidsledaraktig Dave Grohl-kopia med valrossmustasch, samt en avslutning på franska utlovas också!):



(Som självklart också går att lyssna på här!)

15 kommentarer:

Gustav sa...

Jag har ungefär samma intryck efter årets första kvartal. Men La Seras skiva gillar jag betydligt mer än hennes förra, och Eux Autres EP/minialbum är fint. "Home Tonight" från den senare håller jag nog som årets hittills bästa låt.

Filip sa...

Ska definitivt kolla upp senaste La Sera-albumet! Lyssnade faktiskt en del på det förra och tyckte det var helt okej. Eux Autres-EP:n tankade jag ner på din rekommendation och den gillas.

Joakim sa...

Känner igen mig i det där jag med (med inläggen och det dåliga samvete för frekvensen).

Tänkte faktiskt på det på bussen i dag att det inte kommit några riktigt klockrena album i år. Tror dock det som vanligt bara behövs lite tid för mogna, i slutet av året brukar det som vanligt vara en hel del bra musik man har hört på.

Det senaste albumet jag har hört på är nog också det bästa, Chromatics — Kill For Love, vars titelsingel kom redan i fjol.

Albumet inleder lite otippat med en cover på Neil Youngs Into The Black, uppföljt av Kill For Love och Back From The Grave. En imponerande trio låtar och väldigt stark inledning av albumet.

Lotus Plaza ska jag lyssna mer på men det verkar efter bara ett par lyssningar vara riktigt lovande.

Första singeln 'You Are The One' från A Place To Bury Strangers bådar gott inför albumet som kommer i juni.

Har du hört Lee Ranaldos Between The Times & Tides? Förvånansvärt rak rockskiva för komma från den annars så avant gardiska ljudkonstnären. Off The Wall är en trevlig låt.

Bubblare (behöver lyssna mer för bestämma mig): The Men, Frankie Rose, La Sera, Chairlift, Magnetic Fields.

Filip sa...

Roligt (men kanske inte så överraskande) att albumen med Chromatics, Lee Ranaldo och Lotus Plaza just är de tre jag är absolut mest sugen att lyssna på! Kan absolut tänka mig att alla är bra.

A Place To Bury Strangers har jag aldrig riktigt förstått mig på, trots att mycket säger att jag egentligen borde gilla dem.

Martin Janzon sa...

Jonas Lundqvist - Så e de me de rekommenderas! Producerades av Rasmus Hägg, och i såna här tider när GBG-banden lägger ner på löpande band så får man suga ut det som finns kvar att hämta. Lite som en blandning av blödig GBG-poet (Hellström) och baleariska ljudsensationer (Studio).

Jag gillade också John Talabots skiva från i år mycket, men jag är osäker på hur mycket din kopp det är.

Har blivit besviken på de flesta Pitchforkhyparna från i år. Jag måste nog snart inse att de och jag har olika syn på vad som är bra indiepop/-rock. Är dock så lat att jag inte orkar följa så många andra sidor eller tidningar när det gäller ny musik.

Filip sa...

Lyssnar på Så e de me de just i detta nu, och visst hörs det att Rasmus Hägg har ett finger med i produktionen! Lyssnade faktiskt igenom hans förra album - då när han kallade sig "Game" - för bara några dagar sedan. BCQ kommer alltid ha en liten plats i mitt hjärta, främst då av anledningen att Outcast-skivan är väldigt sammanflätad med min gymnasietid.

Talabot känner jag bara till namnet. Får lyssna på några låtar och se hur det verkar.

Avslutningen skriver jag under på - rakt av!

Martin Janzon sa...

De här Flaming Ember verkar ju för övrigt lysande, jag lyssnade på dem häromdagen via ett tips. Kul att man fortfarande kan upptäcka så gamla, för en själv helt okända akter (som inte är någon obskyr northern soul-artist) och som faktiskt känns bra på riktigt!

Filip sa...

Jag menar det! Jag hittade den faktiskt via din 101-polare Johannes och hans twitter-konto, så jag ska egentligen inte ta åt mig äran för den upptäckten. Sjukt bra låt!

Martin Janzon sa...

Ja, men då har vi samma källa. Inte för att jag har twitter, men på fejjan har han och jag tät kontakt. Rykten säger att hela skivan är bra, men det är inget jag kan bekfräta. Inte än åtminstone.

Filip sa...

Alla vägar äro virtuella... Inte hört något annat än just den låten. Tycker att sångaren ser ut att vara rätt skenhelig och därför också läskig. Mäktig pipa dock!

Joakim sa...

Alabama Shakes — Boys & Girls, ett annat album som har potenial. Är på andra låten nu, I Found You, tror den kan tilltala dig också. Finns på Spotify.

Filip sa...

Har läst om dem. Ska genast kollas upp!

Gustav sa...

Glömde ju nämna Beach House. Skivan har redan läckt, till bandets stora förtret. Har man inget emot det förtretet är det bara att leta upp den, och annars vänta tålmodigt till mitten av maj. Har inte riktigt lyssnat in mig ännu, men tror den t o m kan vara bättre än förra skivan. Ett högt betyg, med andra ord. :)

Filip sa...

Ja, hörde för några veckor sedan att den hade läckt, men då den ännu inte har passat kvalitetskontrollen på what.cd vad gäller bitrate så väntar jag nog lite... Har dock läst att den ska vara riktigt bra, så man är ju lätt nyfiken på hur det låter. Förra skivan tyckte jag var hur bra som helst.

Gustav sa...

Jag kunde inte hålla mig, har den på iPoden nu. Mm, definitivt en av de bästa skivorna 2010. Kan inte riktigt uttala mig om nya ännu, men Myth är en fenomenal låt i alla fall!