måndag 9 april 2012

Älskade omslag: Martha and the Muffins - Metro Music [1979]


När jag var liten älskade jag kartor. Jag kunde sitta i timmar och studera kustremsor och jämföra storleken på tätorter världen över. Spåren av denna lilla besatthet kan jag se nu när jag tillfälligtvis har flyttat hem. I min egen bokhylla, där mindre livsnödvändiga saker som Tintin-böcker, Buster-tidningar och barn- och ungdomslitteratur upptar en stor plats, trängs även några kartböcker. Jag har ännu inte plockat fram dem, men jag skulle inte alls bli förvånad om jag idag fastnade lika hårt framför, säg Eldslandet, som för 15 år sedan.

När jag fyllde år var det därför inte ovanligt att en av presenterna bestod av en kartbok. Bergskedjorna och de stora ökenlandskapen blev som en del av de olika tillflyktsorter man förflyttade sig till när man tröttnade på eller bara vill komma bort från någon form av verklighet. Det kan säkert låta vrickat och lätt autistiskt, men den närmast perfekta symmetrin i de nordafrikanska landgränserna blev så tydlig och självklar i en värld som man inte alltid förstod sig på. Att ramla över gamla kartböcker i skolan fick mig till och med att överväga att strunta i fotbollen och kulspelandet på lunchrasten för att istället studera namn på länder och städer som inte längre existerade. När jag läste Tolkiens Sagan om ringen-böcker återvände jag ständigt till kartorna i början av boken för att kunna sätta in de olika strapatserna i ett mer tydligt sammanhang (det var till och med så att det var de snillrikt detaljerade kartorna, inte storyn, som jag saknade mest när jag tappade ner hela samlingen i det gamla hisschaktet i huset där jag bodde...).

Av dessa anledningar blev jag så himla glad över att se inslaget om bob hund i serien De kallar oss artister. Där fick tittaren följa med någon i bandet, jag minns tyvärr inte exakt vem, när denne gick till biblioteket för att studera kartor i några riktigt maffiga atlaser. Han sade att han gjorde det för att det skänkte ett lugn i en annars rätt hektisk och osäker vardag. De där bilderna från biblioteket gjorde mig lite varmare inombords och har följt med mig sedan dess, kanske mest för att jag föreställde mig att jag förstod honom hyfsat väl i just den situationen.

Martha and the Muffins är inte det där lugnet i vardagen. Inte heller är de några uttalade kartboksfanatiker. Men de har likväl ett av mina absoluta favoritomslag i ryggen. Metro Music visar nämligen upp en topografisk bild av bandets hemstad Toronto och för idén och designen står ingen mindre än den legendariske Peter Saville, annars förmodligen mest känd som Factory Records go-to-guy när det gällde omslag och grafisk design. Det går helt enkelt inte att ogilla något som innehåller alla dessa komponenter. Inledningsspåret på Metro Music, Echo Beach, är därtill en riktig kanonlåt som innehåller ett av mina favoritintron.



Jag har säkert sagt att 1979 mycket väl kan vara mitt favoritår när det gäller musik. Klart är också att alla kartälskande musikfantaster världen över (unite, någon?) fick sitt lystmäte det här året, dels med omslagen till Metro Music och Echo Beach-singeln, och dels genom de gamla konstskolestudenterna i Wire och deras låt Map Ref. 41°N 93°W (även den skivan, 154, begåvat med ett fint omslag!).

18 kommentarer:

Gustav sa...

Haha, fantastiskt, jag var också en kartälskare som liten! Hade dock inte olika, utan satt med samma lilla atlas år efter år.

Martha and the Muffins var en trevlig upptäckt, tack för den! Och mycket tjusigt omslag, förstås!

Vet inte om jag yrar nu, men har för mig att My Bloody Valentine gjorde en cover på Wire-låten. Kan det stämma?

Filip sa...

Vad härligt med en kartälskarkompis! Jag ska inte säga att jag sitter på någon större samling atlaser, men en tre-fyra stycken ska jag nog kunna samla ihop till här hemma...

Yes, stämmer mycket väl att MBV har gjort en cover på Wire-låten. Har den på datorn. Minns jag inte helt galet är den rätt okej.

Gustav sa...

Inte illa! Jag borde nog köpa en jordglob också, så kan det bli riktigt kul!

Ja, har också för mig att den är okej, men inte så mycket mer. Bör nog lyssna på den igen dock.

Filip sa...

Alltså, en jordglob ligger högt upp på inköpslistan! Synd bara att de riktigt snygga är ganska dyra.

Gustav sa...

Yep, it's a crying shame!

Martin Janzon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin Janzon sa...

Jag sitter kanske 70 centimeter från en jordglob i detta nu, och jag har inte hämtat hit den för att kunna skriva det.

Vissa har det gött.

Martin Janzon sa...

Och tack för Echo Beach!

PS. Jag gillade (gillar) också kartor!

Filip sa...

Meh! Såna där uppblåsbara badjordglobar räknas inte!

Martin Janzon sa...

Uppblåsbar my ass!

Martin Janzon sa...

I dagens DN publicerades tre dikter av någon polsk (?) diktare, och en av dem hette Kartan och var just en kärleksförklaring till kartor. Den var fin. Läs!

Calle Larsson sa...

Jag låter mig ofta uppslukas av Sverigekartan på sista uppslaget av tidningen Kupé. Inte ens "Fråga lokföraren", där idioter till gossar ställer bedrövliga frågor kan toppa den höjdpunkten.

Filip sa...

Martin: Fan, kommer hem från landet och upptäcker att grannen måste ha stulit helgens DN. Snuvad på konfekten alltså! Det går ju att bli grinig för mindre. En polsk diktare som har skrivit en kärleksladdad text kallad "Kartan" (och som förhoppningsvis inte syftar på tabletter eller annat småskaligt pillertrillande) kan ju faktiskt inte bli annat än väldigt fint, antar jag.

Calle: Åh, Kupé, denna motstridiga tidning! Man vet ju att den i grunden är helt tom på intressant innehåll, men sen sitter man ändå där och läser porträtt av Brolle Jr. (gangstern!) och pliktskyldigt placerade musik-, film- och bokrecensioner. "Fråga lokföraren" är annars ett segment jag uppskattar. Torrt och tråkigt, javisst! Men också som att komma hem till en kär gammal vän; fint och kravlöst och en trygg påminnelse om att det beständiga ofta är rätt härligt och behagligt!

Martin Janzon sa...

Vafan... ska man behöva gör allt själv här.

Kartan, av Wislawa Szymborska:

Platt som bordet
den ligger på.
Inget rör sig under den,
och den flyttar inte på sig.
Ovanför den vållar inte min
mänskoandning några luftvirvlar,
och ingenting grumlar de rena färgerna.

Även haven är ständigt vänskapliga blå
trots de söndriga stränderna.

Allting är litet, åtkomligt och nära.
Jag kan med pekfingernageln peta på vulkanerna
och smeka polerna utan tjocka vantar,
jag kan med en enda blick
fånga in varenda öken
tillsammans med floden strax intill.

Urskogarna utmärks med några små träd -
bland dem är det svårt att gå vilse.

I öster och väster,
över och under ekvatorn -
är tystnaden total,
och i varenda svart prick
lever det människor.
Massgravar och dramatiska ruiner
finns inte på den här bilden.

Gränser mellan länder ser man knappast,
som om de tvekade om att vara eller inte vara.

Jag tycker om kartor -
de ger inte tillträde till någon hotande sanning,
storsint och med godmodig humor
lägger de ut åt mig på bordet en värld
som inte är av denna världen.

Martin Janzon sa...

Översättning: Anders Bodegård.

Filip sa...

Ahh... Hjärtskärande vackert och träffsäkert! Tack Wislawa, tack Martin och tack Anders Bodegård!

"Jag tycker om kartor".

Martin Janzon sa...

Varför skriver du inte längre? Va? Va?

Va?

Filip sa...

Jag hade namnsdag igår och så har jag... Nä, det har varit dåligt här på slutet, men det blir snart bättre! Lovar!