torsdag 18 februari 2010

#7


1. Ambulance LTD - Stay Where You Are [2004]
Vänner av förlagan till This Is Pop?, den så hyllade kulturgärningen och undergroundrörelsen 101 Entertainment, minns säkert att samma låt inledde den andra volymen. Det spelar ingen roll när jag hör låten, varje gång förlorar jag mig i den och inväntar gitarrerna som bryter in i ljudbilden drygt två minuter in. Alldeles, alldeles fantastiskt.

2. The Zombies - Hung Up On A Dream [1968]
Jag lyssnar av oklar anledning för sällan på The Zombies. Vilket är märkligt, då Odyssey & Oracle är ett mästerverk som varje människa bör höra ett par gånger om året och där just "Hung Up on a Dream" är en av skivans finaste stunder.

3. The Kinks - Death of a Clown [1967]
Samma smäktande körsång som i förra låten. Dave Davies ser slutet på sin partykarriär och inser motvilligt att allt roligt också har ett slut.

4. Esben and the Witch - Lucia at the Precipice [2010]
Nytt pop-hopp från Brighton. Det här årets The xx?

5. The Hidden Cameras - Boys of Melody [2003]
Det är inte utan att jag vill lägga till ett typiskt Lil Wayne-uttryck som "no homo" när jag hör The Hidden Cameras och deras påstådda "gay church folk music". Skivan The Smell of our Own
är för mig en relativt ny upptäckt, men då den är så pass bra får bandet också bli TIP?-historiskt genom att vara först med två låtar på en och samma skiva.

6. Pulp - Pink Glove [1994]
För ett par år sedan kom jag över Pulp-klassikern Different Class för tio spänn på en loppis. Tyvärr har skivan sållat sig till den delen av skivsamlingen som har gått upp i rök. "Pink Glove" från His 'N' Hers ligger däremot i tryggt förvar i mitt iTunes-bibliotek, bara så ni och Jarvis vet.

7. Iggy Pop - Dum Dum Boys [1977]
Dumma, dumma ginkropp.

8. The Magnetic Fields - 100,000 Fireflies [1991]

9. The Stockholm Monsters - Partyline [1987]
Arty och någorlunda dansvänlig Factorydänga.

10. The Field Mice - Sensitive [1989]
Folk som avfärdar 80-talet som ett dåligt årtionde för musik borde veta hut. Jag har själv tillhört skaran en gång i tiden, men så växte jag upp och kom på bättre tankar.

11. New Order - Primitive Notion [2001]
Get Ready - vilken jävla skiva det är! På tok för underskattad.

12. Inspiral Carpets - This Is How It Feels [1990]
En av de första Madchester-låtarna jag hörde. Tänka sig att en av deras dåvarande roadies senare skulle komma att bli 90-talets kanske största musikstjärna!

13. Northside - Shall We Take a Trip [1991]
Vi fortsätter på Manchester-spåret med Northsides näst bästa låt efter härliga "Take 5". Psykedelisk och flummig och självklart drogromantisk.

14. The Besnard Lakes - Albatross [2010]

15. Caribou - Odessa [2010]

16. Endiamonds - Abscence [2008]
Are you TTA in disguise?

17. Jónsi - Go Do [2010]
Förra albumet från Sigur Rós-mannen gick mig helt förbi. Detta, den första singeln från kommande albumet Go, får mig dock mer intresserad av vad som väntar runt hörnet.

18. Galactic - Dark Water [2010]
Jazz-funk som får dig att känna dig svartare än vad du egentligen är.

19. Aloe Blacc - I Need A Dollar [2010]
Ledmotiv till den nya HBO-produktionen How To Make It In America, en serie som sägs vara en New York-utspelad hipstervariant av Entourage.

20. R. Dean Taylor - There's A Ghost In My House [1967]
Jag har varit lite väl förtjust i den här låten i över ett halvår nu. Men lyssna, det är ganska mäktig soul!

21. Dobie Gray - Out On The Floor [1965]
Fråga valfri yngling med Northern Soul-väska på stan om Dobie Gray.

22. The Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache [1968]
Vi fortsätter och avslutar soulinslaget med den här härliga låten. (Senare bl a tolkad av Dexy's Midnight Runners).

23. Sambassadeur - That Town [2007]

24. The Hidden Cameras - Smells Like Happiness [2003]
Spisar du den här tillräckligt många gånger ska vi nog alla se att snön snart smälter.

En timme och 40 minuter kärlek: This Is Pop? [#7]

Inga kommentarer: