måndag 1 februari 2010

22 låtar: Från himlen sänt


The Radio Dept. och deras efterlängtade skiva "Clinging to a Scheme" kommer allt närmare. För någon vecka sedan sipprade ännu ett spår från skivan ut i blogosfären. "Heaven's on Fire" kallar de den, och med det namnet i åtanke började jag genast fundera på att det här med himlen är ett ständigt återkommande tema för musiker. Och det kan man ju förstå, då det är ett relativt svårutforskat ställe som ställer många obesvarade frågor. Det är helt enkelt ett outtömligt ämne för filosofiskt lagda konstnärssjälar!

För att göra det enkelt för mig samlade jag därför ihop 22 låtar som snuddar vid Sankte Per och de andra där uppe.

1. The Cure - Just Like Heaven
2. The Chills - Heavenly Pop Hit
3. The Psychedelic Furs - Heaven
4. Club 8 - Heaven
5. Jonatan Johansson - En Hand I Himlen
6. Parken - Åt Helvete Med Himlen
7. The Radio Dept. - Heaven's On Fire
8. Cinnamon - Heavenly Option
9. Charlotte Gainsbourg & Beck - Heaven Can Wait
10. Frank Sinatra - Pennies From Heaven
11. Stevie Wonder - Heaven Is 10 Zillion Light Years Away
12. The Shangri-Las - Heaven Only Knows
13. Pavement - Heaven Is A Truck
14. The Smiths - Heaven Knows I'm Miserable Now
15. Håkan Hellström - Himmel Blå Himmel Blå
16. Eggstone - Wrong Heaven
17. The Stone Roses - Breaking Into Heaven
18. Pixies - Monkey Gone To Heaven
19. The Flatmates - I Could Be In Heaven
20. Talking Heads - Heaven
21. Lou Reed - Heavenly Arms
22. Nada Surf - Neither Heaven Nor Space

Åsikter? Vad saknas? Vad platsar inte? Bidra till det alltid lika levande kommentarsfältet!

4 kommentarer:

H sa...

Det som saknas är en megaupload-länk! Tack för en grym blogg hursomhelst
/H

lotta sa...

två lisor (för den svenska medelklasssjälen):

jag tror han är en ängel. för det lyser som guld i hans hår.

och

himlen runt hörnet.

Filip sa...

H: Tyvärr får nog megaupload vänta den här gången. Men förhoppningsvis kommer en annan uppladdning upp senare idag.

lotta:

Jag är tyvärr ingen större fan av de två lisorna. På det svenska ängeltemat måste jag nog säga att Angels gamla slagdänga "Sommaren i City" är snäppet roligare. Vass musikvideo till den låten är det också.

lotta sa...

ja, jag insåg när jag drog till med lisa och lisa att min drift att förnedra mig själv inför andra alltid är större än min självbevarelsedrift.