onsdag 9 juni 2010

#14


Hej bloggen!

Morfars ståtliga 80-årskalas har nu klarats av. Vi åt och drack gott och morfar underhöll på sedvanligt vis med dragspelet. Han kan än, gubbtjyven. Men som någon sade, "åttio år är ingen ålder på en gammal häst". Och nog fick vi alla något vått i ögongloben när Calle Jularbo gjorde sig påmind i en av visorna. Vissa i sällskapet fann det till och med så trevligt att de vid vissa tillfällen under kvällen inte kunde hålla sig från att tända den i dessa sammanhang oundvikliga cigarren. Solen sken och det var kul att träffa personer från människobyn igen. Vi talade ofta och gärna om hur trevligt vi hade det. Sedan kom regnet och alla tog sina resväskor och åkdon och begav sig tillbaka mot civilisationen. Kvar blev bara jag, din enda vän.

Nu sitter jag åter här i stugan med Vänern bara några meter utanför fönstret. I övrigt är jag i hög grad solokvist med mina tankar och böcker och Arthur Lee. Och, vet du, igår när jag fick för mig att klippa gräsmattan hoppade ena hjulet av. Bara sådär. Men det var bara en sån där gammal sak som man bogserar manuellt och inte en sån där nymodig halvautomobil som grannen har när han snittar sina marker, den sprätten. Men jag ska inte klaga. Jag trivs. Sade jag det att vi ju har en hammock också?

När jag skriver det här till dig ska du dock veta att jag vet att det regnar, jag såg det nämligen alldeles nyligen när jag låste gästhuset för kvällen, men annars har jag dragit ner persiennerna och med hjälp av mina hörlurar stängt ute allt allt ljud bortom iTunes. Så gör jag ju bara när jag vädrar åska, det kommer du väl ihåg? Även om jag en gång läste om en kille som har överlevt tjugosju åsknedslag skrämmer den mig lite för mycket än vad som egentligen är skäligt för min ålder. Därför stänger jag den ute. Vem vet, det kanske är så att blixten just nu slår ner i grannens inglasade veranda och sätter eld på någon av hans gamla gipskatter. Men om det vet jag inget, ty jag varken ser eller hör något frånsett mina vänner sextontummaren (den med "bigger viewing area", du vet) och trettiotvåtummaren (just nu: Michael J Fox, Spin City, kul kille det är synd om).

Tänker att jag kanske borde utarbeta ett svar på For Emma, Forever Ago när jag ändå befinner mig i ett med naturen.

Men nej, det får vänta. Jag nöjer mig med en ny liten blandning. Den fjortonde i ordningen. Nästa gång vi åter möts blir vi byxmyndiga du och jag och planen är då att fira till det lite med en halvårslista med de bästa låtarna från 2010. Hur det skulle smaka? Vad sägs om fågel? Och vem vet, kanske är jag då återbördad med festfolket i storstadens oförblommerade strävan bort från naturen och vidare mot den slutliga dekadensen. Huga.

På återhörande,

din övergivne men välbehållne Filip

>> This Is Pop? [#14] <<

1. Born Ruffians - Oh Man [2010]
2. The Sound - Sense of Purpose [1981]
3. Happy End - Kaze Wo Atsumete [1971]
4. Jens Lekman - Your Arms Around Mine [2007]
5. Nico - I'll Keep It With Mine [1967]
6. Jonathan Richman - Velvet Underground [1992]
7. Stereolab - John Cage Bubblegum [1993]
8. Home Blitz - Two Steps [2009]
9. Sic Alps - Gelly Roll Gum Drop [2008]
10. Roky Ericsson with Okkervil River - Devotional Numer One [2010]
11. Monsters Of Folk - Say Please [2009]
12. Television - Guiding Light [1977]
13. Air - Le Soleil Est Pres De Moi [1997]
14. Fever Ray - Keep the Streets Empty for Me [2009]
15. Ulrich Snauss - On My Own [2003]
16. LCD Soundsystem - All I Want [2010]
17. Young Governor - Cindy's Gonna Save Me [2010]
18. The Beatles - Any Time at All [1964]
19. The La's - I Can't Sleep [1990]
20. The Beach Boys - Girl Don't Tell Me [1965]
21. Fleet Foxes - Silver Dagger [2009]
22. Grouper - Heavy Water/I'd Rather Be Sleeping [2008]
23. Kevin Drew - Safety Bricks [2007]
24. Grandaddy - Miner at the Dial-A-View [2000]

4 kommentarer:

Linn sa...

Sjukt bra Hivit. Sjukt bra!

Filip sa...

Tack och bock, Limpan!

Boggen sa...

Hej Filip,
Det är med största nöje jag mottar ditt underhållande brev och med lika stort nöje jag konstaterar att du återigen har tillverkat en ytterst kompetent och lyssningsbart blandband. Ser med nöje fram mot den utlovade halvårslistan.

/Bloggen (f´låt, Boggen menar jag)

Filip sa...

Tack, B(l)oggen!

This Is Pop? gillar glada hejarop!