torsdag 3 februari 2011

#28


Spöktimmen är passerad. Jag har börjat en ny utbildning och har grejer att göra där. I helgen ska jag både flytta och göra andra, mindre trevliga saker. Och så är jag bakis. Men hey, trots att jag inte har varit så busy sedan den där Dacke dog har jag filat ihop en mixtape att njuta av så här i slutet på veckan och i helgen.

Det känns mindre klädsamt att säga det, men herregud vad bra musik jag har fått med den här gången. Det vore rent av kriminellt av mig att lägga upp en blandning av den här digniteten åt törstande music-lovers. Men hey (igen!), ibland tar den där living on the edge-sidan av mig över verksamheten och låter magkänslan tala. Jag vet, det låter helknasigt men så är det.

Om Mix Megapol ursäktar: Nedanför har ni alltså en av de bästa blandningarna av gammalt och nytt. Från den senare kategorin kan vi räkna in Fleet Foxes nya singel inför den så framemotsedda debutuppföljaren. Fergus & Geronimo är ett gäng från Texas som spelar British Invasion-rock i nyare tappning och Smith Westerns har jag redan tokhyllat här i bloggen. Kurt Vile går även han och lurar på ett nytt album, och att döma av förstasingeln blir det bra. The Vaccines släppte förra året en strålande dubbelsingel, där Blow It Up i mitt tycke är snäppet vassare än Wreckin' Bar. Det ska bli spännande att se vad de har att bjuda på under det här året - de har i vilket fall redan hunnit bli superhyllade hemma i England. Fantastiska Four Tops och David Ruffin kommer in och bjuder på otroligt hänförande soul, samtidigt som
Compulsive Gamblers och på tok för underskattade Reigning Sound lirar garagerocksskjortan av oss. Utöver allt detta har vi sjukt bra låtar från Flamin' Groovies och The Jesus and Mary Chain, odödlig sextiotalsrock och gammal hederlig tjejindie. Gästspelar gör även tungviktare som The Beatles, Elvis och Ramones. Och så annat smått och gott, förstås.

Ja, ni förstår säkert själva att ni efter den här redogörelsen nu inte kan göra annat än att hälsa på hos Mr Megaupload. Det bästa av allt? Alla som kan tänkas ha nöje av närmare 77 minuters örongodis är inbjudna till festen!

>> This Is Pop? [#28] <<

1. The Tremeloes - Here Comes My Baby [1967]
2. Compulsive Gamblers - Stop & Think It Over [2000]
3. The Vaccines - Blow It Up [2010]
4. The Jesus And Mary Chain - Between Planets [1989]
5. Kurt Vile - Jesus Fever [2011]
6. Fergus & Geronimo - Baby Don't You Cry [2011]
7. Zeus - Kindergarten [2010]
8. Reigning Sound - Reptile Style [2002]
9. David Ruffin - Anything That You Ask For [1971]
10. The Four Tops - I Got A Feeling [1966]
11. Real Estate - Saturday Morning [2009]
12. Fleet Foxes - Helplessness Blues [2011]
13. The Morning Benders - Dreams [Fleetwood Mac cover] [2010]
14. Hunx And His Punx - Lovers Lane [2011]
15. The Bobby Fuller Four - Let Her Dance [1965]
16. Flamin' Groovies - Yesterday's Numbers [1971]
17. The Beatles - Came Through The Bathroom [1969]
18. Smith Westerns - End Of The Night [2011]
19. Joanie Sommers - Johnny Get Angry [1962]
20. Elvis Presley - (Marie's The Name) His Latest Flame [1961]
21. John Lennon - Oh Yoko [Pocketknife's Numero Uno Remix] [2008]
22. Ramones - I Want You Around [1979]
23. The Shivvers - Teen Line [1980]
24. Dolly Mixture - Baby It's You [1980]

6 kommentarer:

Joakim sa...

Det här nog det bästa blandbandet du gjort tror jag! Iaf för min smak. Tremeloes cover slår ju Cat Stevens med hästlängder.

JAMC mest dansbara låt, spelar den alltid när jag dj:ar (eller dj:ade).

The Vaccines är spännande, ska se dem 5 mars.

På tal om Fleetwood Mac covers, hörde du Britta Perssons cover på Little Lies från På Spåret? Tyckte den var ganska fin även om hon sjunger rätt falskt ibland.

Stort + också för Reptile Style. Bra som fan! (hela det albumet är bra).

Joakim sa...

Btw, vet du vem det är det som gör originalet till Stop & Think It Over? Mary Weiss (Shangri-Las) har också gjort en version på den. Är ganska säker på att jag har hört fler artister göra den… kommer inte på någon just nu dock.

Joakim sa...

Sorry nu blir det som en chatt med mig själv här. Hittade den röda tråden med Greg Cartwright nu. Gillar du The Oblivians också?

Filip sa...

Haha, det är bara att chatta på! Fan, nu blev det överkurs för mig här. Har endast en låt med Oblivians på datorn och den tror jag inte ens jag har hört.

Alltså, jag kände själv att jag var lite för nöjd när jag satte ihop mixen. Jag hade lätt velat höra dessa låtar ute, så jag får väl ta tag i de där smått alkoholrusiga diskussionerna jag haft med vissa vänner om att göra något konkret av det.

Synd att Vaccines inte tycks svänga förbi Götet, hade gärna sett dem.

Time Bomb High School är grym, ja. Lyssnade även på Britta Persson - vilken härligt nonchalant version! Var alldeles för längesen jag hörde originalet. Det är ju en grym låt på riktigt. Gillar annars särskilt hur Alsing (mannen som tog Crazy Frog till Sverige) sitter och trummar med i hytten.

Tror och hoppas att du uppskattar Flamin' Groovies "Yesterday's Numbers". Så jävla bra.

spengochrille sa...

Du har fattat vad det handlar om!Fortsätt sätt ihop dina gränslösa mixar, bra musik är bra musik oavsett tidsålder och genre.

Filip sa...

Precis mitt motto!