måndag 7 februari 2011

High Highs - Flowers Bloom

Det är inte varje dag jag ägnar ett inlägg åt att tipsa om nyutkommen musik. Sånt kan man ju läsa om nästan överallt. Senaste gången jag kan minnas att det hände är Pepper Rabbits bedårande Older Brother, och det tycks som att den gick hem rätt väl.

Nu vänder vi blickarna mot High Highs och deras Flowers Bloom, en minst lika stämningsfull låt som den ovan nämnda. I likhet med Pepper Rabbit vet jag ingenting om bandet, men det är drömsk folk-pop som påminner om Morning Benders och som hintar om att man har lyssnat en del på Elliott Smith circa XO i sina yngre dagar. En fullängdare från bandet är att vänta senare under året.



Mp3: High Highs - Flowers Bloom

Om man, liksom jag själv, också gillar Wild Nothing kommer här en cover på fantastiska Live in Dreams:



Mp3: High Highs - Live in Dreams [Wild Nothing Cover]

2 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Fin, drömsk indiepop. Men alltså, låter inte rösten exakt likadan som snubben som sjunger i Wild Nothing? Apropå dem förresten så är det väl ändå rätt anmärkningsvärt att Destroyer nu har gjort en låt som heter Chinatown. Är det nån innegrej eller?

Smith Westerns förresten: mycket bra. Faktiskt 4/5, om än en lite skakig fyra. Men bättre än 3.5 är det. Dvs mycket bra. Kan säkert växa ännu mer.

Filip sa...

Haha. Jo, rösterna är ju skrämmande lika varandra. Kanske är det just därför jag faller för det. Jag vet inte.

Hörde Chinatown med Destroyer, och den är ju bra. Dock inte så himla bra som folk tycks tycka. Får dubbelkolla med Expressen Fredag om det är på eller av med Chinatown.

Ah, en skakig fyra är alltjämt en skakig fyra, som det brukar heta. Själv lutar jag mer åt en skakig femma. Den är åtminstone uppe och nosar på fyrans översta skikt.