fredag 14 januari 2011

#27


För ett tag sedan hamnade jag framför ett avsnitt av The Seventies på SVT. Ett ganska ambitiöst projekt, men just det avsnittet jag såg hintade om att mycket av musiken man hade valt att fokusera på var rätt tråkig och en aning könlös. Det var lite för mycket ABBA och Bee Gees för min smak. Men programmet fick mig att börja rota runt i mycket av min favoritmusik från samma årtionde. Åren 1976-79 har sedan länge varit en musikalisk höjdpunkt för mig och det tycks som att periodens alla power pop-, punk och new wave-band ständigt utmanade varandra i att skriva den bästa poplåten.

Och är något säkert här i världen så är det att lättsmält, fint ihopsnickrad pop alltid kommer långt i den här bloggen. På blandbandet är det inte bara musik av den här typen. Men nästan. Alla låtar är från sjuttiotalet, ett annat sjuttiotal som vi för skojs skull kan kalla "whips and furs", och proppat med låtar som man kanske inte dyker på överallt. Allt är så klart inte superobskyrt, men kan någon av mina kunniga bloggläsare ramla av stolen i ren popförtjusning så är jag den förste att jubla. Några av låtarna kan mycket väl komma att vara med på en framtida, jättestor 200-lista över sjuttiotalet, och ett par (ja, jag tittar på er Do Anything You Wanna Do och Ever Fallen In Love!) tillhör det finaste pophistorien har att erbjuda.

Avslutningsvis skulle jag tycka att det vore kul att höra från folk som har hängt med här ett tag och tankat några av samlingarna som har skickats ut. Hittills är ni faktiskt rätt många som har tankat de olika utgåvorna och det är alltid kul med lite feedback.

Då var det sagt. Lyssna nu gärna på skivan.

>> This Is Pop? [#27] <<

1.
Dwight Twilley Band - Looking for the Magic [1977]
2.
Big Star - Mod Lang [1974]
3.
Badfinger - No Matter What [1970]
4.
The Scruffs - My Mind [1977]
5.
The Vibrators - Whips and Furs [1976]
6. 20/20 - Giving It All [1978]
7. Trevor White - Crazy Kids [1976]
8. Nils Lofgren - I Don't Wanna Know [1975]
9. Johnny Johnson & The Bandwagon - Blame It On The Pony Express [1970]
10. Emmitt Rhodes - Fresh as a Daisy [1970]
11. Flamin' Groovies - Teenage Confidential [1976]
12. Eddie & The Hot Rods - Do Anything You Wanna Do [1977]
13. Dennis Linde - Burning Love [1973]
14. Little Feat - Easy To Slip [1972]
15. The Raspberries - I Wanna Be With You [1972]
16. The Poppees - If She Cries [1975]
17. The Cars - Just What I Needed [1978]
18. Chris Bell - I Am The Cosmos [1977]
19. The Only Ones - Flaming Torch [1979]
20. The Shoes - Tomorrow Night [1979]
21. Fingerprintz - Tough Luck [1979]
22. The Yachts - Yachting Type [1979]
23. Jilted John - Jilted John [1978]
24. Buzzcocks - Ever Fallen In Love (With Someone You Shouldn't've)? [1978]

7 kommentarer:

Joakim sa...

Inte hunnit lyssna så mycket på senaste blandbandet men från de tidigare så är favoriterna; 1, 5 (andra halvan är bara bra låtar), 15 (kanske favoriten med blandband nummer 1), 22,24,25 och 26. Väldigt mycket bra på slutet.

Hur gör du när du sätter ihop dem och döper album etc? Testade att göra ett i iTunes för längesen men det fuckade upp låten på det albumet det var på

Filip sa...

Kul med så ingående respons! Var längesen jag hörde de tidigare, men nu blir jag sugen på att återvända till dem. 1 och 15 är jag nöjd med, absolut. Av de senare är 21, 22 och 24 små favoriter.

Det är lite pill med att sätta ihop dem. Inget superansträngande, men för att inte sabba mitt till närmast autistisk perfektion ordnade iTunes-bibliotek skapar jag en ny mapp för varje samling. Jag letar upp mp3-filens ursprungsplats, kopierar filen och lägger in i den nya mappen. Är du med på proceduren? Detta pillande kanske tar en 20 minuter men det är klart värt det för att inte fucka upp biblioteket.

Bygdens son sa...

käre I.Bland.Mixern. Jag har inte hört på så många, men diggade #17, har du något tips på en liknande blandning?

Filip sa...

Ha, just den är ju nästan som skapad för dig. Svårt att hitta någon med samma starka inslag av hip hop, electronica och ambient. Kanske skulle du gilla #00, mer känd som föregångaren och the mother of all blandband. Ligger tyvärr inte uppe för nedladdning, men vi kan ju lösa det nu när du kommer hit. Ta bara med dig USB-stickan, så ska pappa uppgradera dig.

Magnus S sa...

Vilken gudomlig bland-CD! Fan vad kul att du som är 25 år gillar sån här powerpop och new wave! Du borde vara med på våra vinylspisarkvällar. Är sugen på en med tema powerpop i igen (vi hade förra powerpopkvällen 2004, vilket sjöslag).

Filip sa...

Åh, ett sjöslag som utkämpas med hjälp av powerpop och stenkakefinsmakare låter som något man inte vill missa! Kul att läsa de uppskattande orden. Får passa på att tacka för Flamin' Groovies "Yesterday's Numbers" - bästa jag hört på länge!

popnördarna sa...

älskar nog alla låtar på denna