torsdag 20 januari 2011

Feelies och God Knows It's True


Åh, vad jag hoppas att Wire står för ett bra album senare i år. Och åh, vad jag hoppas att The Feelies gör samma sak när det nu utannonseras att dessa "jangle rock OG's" kommer ut med nyskrivet material för första gången på tjugo år. Crazy Rhythms har inte bara ett av mina favoritomslag (apropå det - kolla upp den fina passningen The Blue Album), utan är också ett av 80-talets coolaste album och en naturlig fortsättning på det arbete som storheter som TVU och Television skapade åren före. Om man - i likhet med mig - råkar tycka om malande ljudbilder är skivan mycket lätt att tycka om. Detsamma kan sägas om bandet i allmänhet, som för mig är omgärdat av en nördigt cool aura.

I samband med skivsläppet ger man sig också ut på vägarna. Några datum i Sverige eller ens Europa är nog inget att hoppas på, utan i skrivande stund verkar man få ta med sig sin bästa poppsörlook och bege sig till Brooklyn eller Philly för att uppleva det hela live. Den svenska retrohipsterns känsla av lycka och unikhet i det.

Och apropå live, spana gärna in klippet nedan. I serien "YouTuba med Teenage Fanclub" ser vi Fannies - med grungehår och bästa skotittarblick! - göra God Knows It's True på Reading-festivalen 1992 och gud vad man hade velat vara där. Nu var jag sju år vid händelsen och hade nog blivit mer uppspelt av att se Euro 92-maskoten Bernie the Rabbit, men ändå. Älskar de härligt tama popnickarna som kan skådas på vissa av publikbilderna. Men också det gungande havet från den månghövdade publiken som sätts igång när låten kickar in. Och avslutningen? Sicken urladdning!

Inga kommentarer: