tisdag 18 januari 2011

Zooey's Record Collection


På den finfina musiktorrentsajten what.cd har någon vardagshjälte satt ihop ett litet kollage med skivor som skådisen och She & Him-halvan Zooey Deschanel har talat sig varm om på sin twitter. Om detta tilltag kan man nog tycka lite olika. Typ att det skulle vara en aning creepy eller mindre livsavgörande. Själv blev jag, vid 25 års ålder, mest påmind om vilken kanonkändiscrush Zooey är.

För den som uppskattar kombinationen Zooey, musik och listor följer därför skivorna som hittills ingår i kollaget:

Various Artists - A Christmas Gift for You From Phil Spector
The Beach Boys - The Beach Boys' Christmas Album
Bing Crosby & The Andrews Sisters - A Merry Christmas with Bing Crosby and The Andrews Sisters

Nat King Cole - The Christmas Song
Vince Guaraldi Trio - A Charlie Brown Christmas
Colin Blunstone - One Year
Teenage Fanclub - Songs from Northern Britain
Aretha Franklin - Aretha Now
Big Star - #1 Record
The Beach Boys - Friends
Dusty Springfield - Dusty In Memphis
John Cale - Paris 1919

The Rutles - s/t
Gene Clark - Roadmaster
Paul McCartney - Ram
Harry Nilsson - A Little Touch of Schmilsson in the Night
Marshall Crenshaw - Field Day
Various Artists - A Motown Christmas
Teenage Fanclub - Shadows
Superchunk - Majesty Shredding
Syd Barrett - Opel

Judee Sill - s/t
The Louvin' Brothers - Christmas with The Louvin' Brothers
Yoko Ono - Feeling the Space
Aretha Franklin - Soul '69
The Impressions - This Is My Country
The Zombies - Odyssey and Oracle
Pearly Gate Music - s/t
Blur - Parklife
Elvis Costello & The Attractions - Imperial Bedroom
Jonny - s/t
Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
Dillard & Clark - The Fantastic Expedtion of Dillard & Clark
Skeeter Davis - End of the World


Sådärja. Där har ni dagens viktigaste lista. Nu är det bara att börja bocka av.

Jag själv säger precis som den förståndshandikappade kille som varje dag var inne i butiken jag en gång jobbade i och som varje gång någon av motsatt kön befann sig inom greppbart avstånd från honom med hög röst ropade ut "vilken kvinna!".

4 kommentarer:

Gorillan sa...

Härligt att Zooey listar Gene Clark - lyssnat sönder honom de senaste dagarna.

Filip sa...

Jag har pinsamt nog knappt lyssnat på hans sologrejer. Måste absolut ta tag i det. Var börjar jag?

Martin Janzon sa...

Bra men lite väl enhetlig smak.

Intressant(?) nog har hon valt Costellos sämsta skiva. Av hans klassiker, alltså.

Costelloskivor som är bättre än Imperial Bedroom, i ordning:

1. This Year's Model
2. My Aim Is True
3. Armed Forces
4. King of America (tajt mellan plats 3 och 4, kan nog lika gärna vara tvärtom.)
5. Trust
6. Get Happy!!!

Med detta fiskar jag alltså efter era Costelloåsikter/listor/osv.

Filip sa...

Åh, spontana listor av den där typen skänker en härlig High Fidelity-vibb till den här lilla bloggen och uppskattas alltid!

De två översta på min lista känns rätt självklara. Jag skulle dock ranka My Aim Is True före This Year's Model. Har hört alla du listar utom Armed Forces, som jag, bortsett från fina Oliver's Army, inte har i min ägo. Får återkomma med en utförligare lista, men Imperial Bedroom är väl rätt bra? Den har ju ändå Beyond Belief...