fredag 4 juni 2010

Dagens låt: The Charlatans - The Only One I Know [1990]

En gemensam nämnare för många av mina absoluta favoritlåtar är att jag första gången hörde dem i pappas bil. Den här underbara madchester-pärlan av Tim Burgess och de andra i Charlatans hörde jag för första gången i Danmark någon gång i mitten på nittiotalet, och redan vid första lyssningen uppstod ljuv musik mellan oss.

Den pumpande orgeln, den oförglömliga öppningen och Tims halvnonchalanta röst - detta är fan ta mig en klar topp tio-kandidat, och därtill också en klar favorit att slänga fram på hemmafester där betänketiden är kort och instinkten att någonstans imponera eller hitta en oväntad själsfrände är stor.

Som bäst nådde låten en nionde plats på singellistan i England. Tyvärr har det också framkommit bildbevis där stackars Tim Burgess i någon svensk skittidning (typ OKEJ) har blivit pålurad en fruktansvärt motbjudande DIF-tröja. Men alla gör vi våra misstag här i livet. Att Robbie Williams gjorde en fruktansvärd cover ihop med Mark Ronson för ett par år sedan glömmer vi också - lyssna istället på gruppens senaste skiva, den oväntat pigga You Cross My Path från 2008 om du är sugen på något fräschare material.



Den som önskar följa sommarens hetaste följetong, This Is Pop?:s Dagens Låt-lista, kan nu också göra det på Spotify.

4 kommentarer:

Roadrunner sa...

Kul blogg! Jag googlade på "The Charlatans the only one i know" och hamnade här.

Hit lär jag återvända!

Filip sa...

Kul att du hittade hit - och välkommen tillbaka!

Roadrunner sa...

Tack! Har själv försökt mig på att blogga lite om musik men inte lyckats hitta det rätta "anslaget". Men har å andra sidan inte ansträngt mig. Din blogg var inspirerande och jag hoppas komma igång på allvar snart.

Jag är, liksom du verkar vara (om du ursäktar?) en musiknörd av stora mått.

Filip sa...

Trodde aldrig man skulle kunna hitta inspiration här, men vad kul, hoppas du hittar rätt anslag så tittar jag säkert förbi!