måndag 12 april 2010

Sarah Records


Många klassiskt skolade popsnören får ofta något drömskt i blicken när det mytomspunna independent-bolaget Sarah Records kommer på tal. Själv är jag för ung för att aktivt ha upplevt tiden då bolaget verkade (1987-95) men har i efterhand lyssnat igenom många av deras alldeles lysande singelsläpp.

Med band som The Field Mice, Another Sunny Day, Brighter och The Sea Urchins i stallet definierade man mycket av sin tids indie- och tweescen. Skaparna av bolaget, de obotliga musikfanzine-entusiasterna Clare Wadd och Matt Haynes, delade en tro på att enkla poprefränger utgivna på sjutumssinglar kunde få folk att känna något bortom dåtidens sleaze-giganter. Med tiden fick man rätt, singlarna nådde trots ägarnas kommersiella ointresse allt större lyssnarskaror och kunde ibland till och med höras på radio. När Sarah Records i samband med den hundrade singelutgåvan också valde att lägga ned verksamheten förstod man nog inte vidden av deras betydelse för kommande generationers popmusiker. Det som började med fanzine och flexisinglar i ett vardagsrum i Bristol har idag blivit en på gränsen till uttjatad referens för gitarrbaserade band redo att övervinna okyssta pophjärtan.

Jag hoppas själv kunna sammanställa en lista med pärlor från Sarah de närmaste dagarna. Under tiden tar vi en titt på en teaser från den kommande dokumentären om bolaget. Som stor dokumentärfantast ser jag självklart fram emot vad den kan tänkas innehålla.

Inga kommentarer: