onsdag 13 april 2011

60-talets 200 bästa låtar (#59-50)


#59: The Four Tops - Standing In The Shadows Of Love [1966]

The Four Tops är mina soulfavvisar. I den här låten, till vissa delar misstänkt lik en annan Four Tops-dänga, sjunger Motowns kanske vassaste röst med all "heart and soul" han kan uppbåda. Den lilla kören gör även sitt för att lyfta denna fantastiska pärla.

#58: Smokey Robinson and the Miracles - I Second That Emotion [1967]

Ännu en underbar Motown-hit. Smokey är betuttad i en dam som i Norge säkert hade gått under beskrivningen "luremus". Men han vill inte vara en del av någon sådan relation. Om tjejen skulle komma på andra tankar garderar han sig dock med att han kan "second that emotion".

57: Jim Ford - Love On My Brain [1969]

Jim Fords liv är som ett bättre filmmanus. Nick Lowe har sagt att Ford är hans största musikaliska influens, och en gång i tiden hängde Jim med Sly Stone och skrev låtar till Aretha Franklin och Bobby Womack. Men så drog han sig tillbaka och försvann bort från kartan. Under flera decennier var han försvunnen. 2006 spårade dock Sonic-skribenten L-P Andersson upp honom och skrev ett längre reportage om hans liv i tidningen. I samma veva hittades också flera tidigare outgivna låtar med mannen. Dessa kom året efter mötet att ges ut på samlingsskivan The Sounds Of Our Time, där outgivet material blandades med låtar från hans förbisedda kultklassiker Harlan County från 1969. Albumet hyllades och Jim upplevde för en stund en oväntad revival. Lyckan varade dock inte så länge - i november 2007 hittades han nämligen död i sin husvagn. Love On My Brain visade tydligt att han besatt en viss talang för musikskrivande.

56: Love - Maybe The People Would Be The Times Or Between Clark And Hilldale [1967]

Det säger en del om Forever Changes när skivans fjärde bästa låt placerar sig på plats 56 över 60-talets allra bästa låtar. Arthur Lee är inte bara en av historiens coolaste frontmän - han kommer, trots sin död, också alltid vara ett geni.

55: The Four Tops - Baby I Need Your Loving [1964]

Här har vi grabbarna igen. Blandningen Four Tops, Motown och Holland-Dozier-Holland var inte så pjåkig.

54: The Lovin' Spoonful - Do You Believe In Magic [1965]

Åh, pop blir nästan inte bättre än så här. Det är med ett fånigt leende på läpparna jag sitter och lyssnar och konstaterar att jag för alltid tror på popmagi och "the power of music". Det är på tok för sällan jag hör den här låten ute på lokal.

53: Stevie Wonder - I Was Made To Love Her [1967]

Stevie är värd all respekt, men här är det Rock and Roll Hall of Fame-basisten James Jamerson som gör låten.

52: Bob Dylan - I Want You [1966]

"I took his flute./ No, I wasn't very cute to him, was I?". Haha. Genialt. Det sägs att låten riktar sig till Italien-födda modellen Anita Pallenberg och att den citerade textraden handlar om hennes dåvarande pojkvän, Stones strulpelle Brian Jones. Så fin och uppriktig och bara grym. Avlyssnas med fördel i vackert vårväder.

51: The Beatles - Happiness Is A Warm Gun [1968]

Det finns något väldigt komiskt och lätt sjukligt med människor som är vapenfixerade. När John Lennon, via George Martin, läste "Happiness is a Warm Gun" på omslaget till ett gun magazine (ja, det ska alltid skrivas och uttalas på engelska) tyckte även han att det var en fantastiskt rolig och idiotisk sak att säga. Låten är Maccas White Album-favorit och i min bok är det deras fjärde bästa avkomma.

50: Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son [1969]

Jag har säkert sagt det förut, men precis så här vill jag ha min gubbrock. Svängig är bara förnamnet. Lyfts också upp av det otroligt härliga Willy and the Poor Boys-omslaget, som väger upp för det förskräckliga och bisarra Cosmo's Factory-konvolutet som skulle komma året efter.

[Spotify: This is the 60s?]

Jättestor lista: 60-talets 200 bästa låtar [sammanställning]

7 kommentarer:

Joakim sa...

Levi Stubbs <3
Luremus är ett av norskans bättre ord. Hade en dålig erfarenhet av det dessutom. När jag var ny här och mitt norska vokabulär var väldigt begränsat så fick jag förklara en situation för min vän och han sa: Aha, en sånn som vi kaller luremus, vettu. Ain't no fun!

Grisestygg är också ett bra ord.

Filip sa...

Haha, grisestygg tror jag inte att jag har hört. Antar att det lätt kan appliceras på en människa som är grisigt stygg, eller?

Dessa ord finns ju på riktigt, men min hittepånorska favorit är annars CP-truck. Kjempetorsk och brusfåtölj är och nosar på en topp fem-placering.

En vän med norska kontakter hade en gång i tiden för vana att spela något skojrockband som hette Postgirobygget. Det jag minns bäst från dem är den snillrika låttiteln "Jeg er ikke full, jag er beautiful". Norrmännen kan allt få till det ibland.

Joakim sa...

Grisestygg lärde jag mig genom en riktigt ful tackling i en fotbollsmatch, där kommentatorn helt flippade ut. Du vet ju längre norrmännen drar ut på orden ju mer "kraft" är det. Åh fyyyyy faen. vs Åh fyyyyyyyyyyyyyy faen. "Skikkelig grisestygg takkling, det der måååååååååååå vare røtt direkte".

Haha jag blir konfunderad över de hittepånorska orden. Fick googla bursfåtölj för brus på norska är ju dricka/läsk.

Lite kul att det finns (många) svenskar som på allvar tror att det heter gulebøj. Gurka däremot = Agurk.

Finns en del roliga ord helt klart. De är ofta väldigt beskrivande också. De tycker alla svenska ord är svåra och ologiska.

Den jag är inte full har jag en gammal kompis hemifrån Sverige som alltid körde med den :)

Filip sa...

Haha! "Skikkelig grisestygg" ska jag nog fan börja använda i vardagen... Kan verkligen höra kommentatorn uttala det. Apropå det så måste Björge Lilleliens klassiska referat från 1981 års möte mellan Norge och England nämnas.

"Der blåser han! Der blåser han! Norge har slått England 2-1 i fotball! Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland – Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Attlee, Henry Cooper, Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen, jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: –Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating! Maggie Thatcher: Norge har slått England i fotball! Vi er best i verden!"

Så inövat men också så fantastiskt!

Joakim sa...

En riktig klassiker!

Martin Janzon sa...

Massa gamla härliga klassiker! Instämmer med, tja, samtliga val. Var dock en låt jag inte hade hört förut: Love on my brain. En härlig ny bekantskap, tack!

Filip sa...

Det var så lite så! Extra kul då den är riktigt jävla bra, den där Ford-låten.