torsdag 7 januari 2010

This Is Pop?



Blandband. Det ryms väldigt mycket fint i det ordet. Vissa, däribland jag själv, hävdar att det är en konst i sig att snickra ihop en smakfull mix vars grunder vilar på att det inte bara ska intressera dig själv, skaparen, utan också mottagaren. Än är jag inte där, jag behandlar inte konststycket lika fullt som jag älskar fenomenet att både kreera egna och tillägna sig andras skapelser. Men det är inte det väsentliga. Det centrala, rent känslomässigt, är att du drivs av intresset och nyfikenheten i att utbyta musik. Walkman, hoppande CD-skivor, den futuristiska men kortlivade MiniDiscen, MP3 och det retfulla Spotify. Utvecklingen går framåt, men blandbanden överlever dem alla.

Här på This Is Pop? kommer musiken stå i fokus. Blandband für alle! Anledningen är enkel: att skriva om musik på ett avslappnat vis är ingen enkel uppgift. Att skriva om kultur utan att det blir pretentiös dynga är en lina alldeles för tunn för en sådan otymplig dansare som jag själv. Med detta sagt innebär det inte att det kan bli en och annan text om såväl gamla sextiotalsörhängen som nya indieflugor.

För er som av någon anledning hittar hit vill jag inte lova för mycket. Detta är en blogg som drivs av en man sprungen ur den luststyrda generationen. Musik kommer att dyka upp, om än inte på stadig basis.

Inom kort dyker den första utgåvan av This Is Pop? upp. Hoppas ni vill vara med och dela.

/Filip

Inga kommentarer: