torsdag 29 september 2011

I Break Horses

Det är inte varje dag jag fastnar för ett nytt svenskt band. Förmodligen är det min barnsligt avoga inställning - den där som nästan per automatik säger att allt som är nytt och hett i radioskvalkretsar inte är något för mig och mina ytterst välutvecklade och exklusiva smaklökar - som gör att jag missar mycket av det som de ständigt a-rotationsinlyssnade P3-kidsen håller som det nya heta.

Jag vet ärligt talat inte om I Break Horses spelas flitigt på radion. Vi kan ju hoppas på det, för deras relativt nyutgivna debutalbum Hearts är i vilket fall väldigt bra och förtjänar all airplay den kan tänkas roffa åt sig.

Det stockholmsbaserade bandet, som tar sitt namn från en Smog-låt, flörtar friskt med de godaste sidorna från skarven mellan åttio- och nittiotalet och lånar nästan all inspiration från storartade band som Cocteau Twins, My Bloody Valentine och Slowdive. De är långtifrån först med att låta sig influeras av dessa akter och du som lyssnare bör därför inte förbereda hörselorganen på någon revolutionerande åktur. Räkna istället med att I Break Horses biter sig fast och att den malande ljudväggen, uppbyggd med hjälp av självklara hörnstenar som skärande gitarrer, trummaskiner, pampiga syntar och orglar, tar samma väg in till ditt pophjärta som Antony Gonzales och M83 en gång gjorde.

Av många fina stunder på plattan sticker inledningsspåret Winter Beats ut lite extra.

I Break Horses - Winter Beats from oof video on Vimeo.

12 kommentarer:

Niklas sa...

Redan mycket nyfiken på denna skiva. Efter din recension, ännu mer så.

Filip sa...

Tror inte att du kommer bli besviken. Just nu ligger den banne mig och balanserar mot en åtta på en tiogradig betygsskala.

Niklas sa...

Trevligt!

Förresten, något helt annat. Var är det du pluggar? Stockholm? Såg att radio ingick iallafall. Funderar själv på att byta karriär efter min pappaledighet, och radio har jag pysslat lite med för många år sedan, och tyckte det var fantastiskt kul. Tänkte kanske ge mig på det igen, men tror jag behöver lite utbildning i ryggen.

Filip sa...

Läser journalistutbildningen (JMG) vid Göteborgs universitet. Yes, avslutade precis en mindre radiokurs, men ärligt talat vet jag inte om det blir så himla mycket mer av den varan framöver. På sin höjd lite mer fördjupning. Det var riktigt kul men tror nog att jag vill syssla med något som involverar mer skrivande än vad renodlad radiojournalistik gör.

Kolla runt på SU eller Södertörn efter något, de har säkert kurser som snuddar vid det. Annars har du ju alltid JMK att söka till, då får du ju tre år och en riktig journalistexamen (om det är något sådant du vill pyssla med, vill säga).

Niklas sa...

Ah, där ser man. Jo, det finns ju utbildningar i Stockholm, funderar bara på vad som är vettigast för min del. Har pluggat journalistik i två år på folkhögskolenivå, så jag har rätt bra koll på yrket. Det är en del rent tekniska grejer jag behöver slipa på, plus att jag tror betyg från en högre utbildning är en fördel när man ska konkurrera på arbetsmarknaden. Samtidigt känns det överflödigt att läsa samma sak en gång till. Ja, den som lever får se vad det blir.

Filip sa...

Ah, då förstår jag. Har inte direkt någon superkoll när det kommer till sånt här. Hoppas att du hittar rätt i djungeln av kurser och utbildningar!

Joakim sa...

Tack för tipset Filip. Inte dumt alls.
Ska lyssna ännu mer i helgen.

Rekommenderar nya Zola Jesus om du inte hört den ännu? In Your Nature är en pärla.

Hörde du nya Jim Reid låten? Jag är ju inte direkt opartisk men jag tyckte den lät förvånansvärt bra.

Filip sa...

Gör så!

Har inte riktigt fastnat för Zola Jesus tidigare, men säger du att det är värt det så får jag allt ta och ägna skivan några lyssningar!

Japp, lyssnade igenom den på din blogg. Precis som du skrev låter det väldigt mycket Stoned & Dethroned om den, och då jag tycker att den skivan är bättre än vad det ofta sägs innebär det att jag gillar.

Apropå Jim, spana in den här mixen som han har gjort. Många bra låtar (och även en del lite mer överraskande val) som ska ha spelats under Psychocandy-perioden. http://www.mixcloud.com/DemonMusicGroup/jamc-inspirations-influences-jim-reid-1985-mix/

Joakim sa...

Grymt. Den ska jag lyssna på. Kul att höra deras influenser. Även om det är rätt känt med deras fascination för girl bands, Suicide, Bo Diddley och Velvet Underground.

Har fixat nya Jim-låten som Mp3:a om du vill ha den.

Bjuder tillbaka på Jim's favoritlåtar. Läste på någon blogg där han listade lite grejer han gillade. Han tyckte bl.a. The Kills var ett av det bästa banden i dag.

http://open.spotify.com/user/1-up/playlist/2CUvdiqt8T2IncaDepICXR

Filip sa...

Mycket bra grejer där! Du får förresten gärna ta och mejla över Jim-låten till mig när du får lite tid över!

nadja sa...

Videon!! Den där 'inklippta eldflammor och rosor'- estetiken saknar jag annars i.... samtiden. Kanske får ge musiken en chans också.

Filip sa...

Ja, videon är bra härlig. Tror att du kommer tycka musiken är helt okej också.