torsdag 17 november 2011

60-talets 200 bästa låtar (#3-2)


#3: The Beach Boys - God Only Knows [1966]

Här kommer alla känslorna på en och samma gång. Ledsen, glad, förälskad, obetydlig, hopplös, missförstådd - där har du ett litet axplock av känslor som kan drabba dig när du lyssnar på God Only Knows. Det kan låta flummigt och abstrakt och säkert också barnsligt, men för en musikteoretisk nolla som undertecknad kan många av de där overkligt bra låtarna och deras storhet inte förklaras på ett bättre sätt än genom något så ocoolt som uppriktig tacksamhet över deras blotta existens, att de, i brist på bättre ord, bara är och får en att känna något. I tider när epitetet missbrukas och överanvänds till förbannelse, känns det riktigt att kalla God Only Knows för vad den verkligen är: episk.



#2: The Zombies - Hung Up On A Dream [1968]

Världens vackraste dröm.



[Spotify: this is the 60s?]

Jättestor lista: 60-talets 200 bästa låtar [sammanställning]

13 kommentarer:

Joakim sa...

Nu är det ju jävligt spännande.
När droppar du 1:an?

Filip sa...

Om en inte allt för avlägsen framtid...

Martin sa...

Ja, oj, ja. Mycket spännande. Noterar att till exempel Lady Friend med Byrds eller Days med Kinks väl inte figurerat än men det finns ju många andra låtar som skulle kunna vara nog så starka kandidater.

Martin Janzon sa...

Sam Cookes liveversionen av Bring It On Home to Me är väl diskvalificerad eftersom den släpptes först 1985 (även om den spelades in 1963). Du kasnke inte räknar liveversioner heller. Annars är den ju, om inte given, så i alla fall en utmärkt kandidat.

Filip sa...

Martin: Lady Friend är en sån där låt som jag vill gilla mer än vad jag gör. Men bra är den, absolut. Days är grym och bör egentligen ha en plats på listan. Etta är den dock inte.

Martin J: Spelades den in 1963 är den kvalificerad för listan. Nu har jag inte hört liveversionen men originalet tycker jag faktiskt inte är så himla upphetsande. Sorry!

Filip sa...

Martin J: Lyssnade precis på liveversionen. Svettigt, mer livfullt och väldigt mycket bättre än studioversionen!

Martin sa...

Ja det finns ju som sagt så många andra alternativ. Så länge min senaste 60-talsfavorit. http://youtu.be/V00DAW5AnO4

Filip sa...

Åh, ser att den är med på den brittiska nuggets-samling jag just hade tänkt sätta tänderna i. Riktigt bra och med ett grymt intro!

Niklas sa...

Oj, oj, oj, mycket spännande! Hela listan har varit riktigt bra. Nu frågar jag mig bara vilken låt som kan slå "Hung Up On A Dream"?

Martin Janzon sa...

"I don't want you operator. I want my baaaaaaaaaaaaby!"

Gustav sa...

Ja, "Lady Friend" håller jag nog som Byrds bästa låt, blev förvånad när jag hörde den första gången undrade jag varför den inte brukar nämnas i samma andetag som deras andra klassiker. Kanske för att det var Crosby som skrev den? Äh, jag vet inte. Hur som helst en otroligt inspirerande och fin lista! Blir nästan sugen på att komponera en egen, om än i mindre format. Tycker du gjort ett bra jobb med att skriva något vettigt om låtarna och ändå undvika det mesta av det som redan sagts miljoner gånger om dem.

Filip sa...

Gustav: Tack för de snälla orden! Vore väldigt kul och intressant att se en liknande lista från dig.

Gustav sa...

Jawohl, nu har jag bestämt mig för att det blir en kort topp 24 med mitt 60-tal. En julkalender, med andra ord. Och jag utesluter automatiskt Dylan & Beatles från listan, eftersom de tillsammans skulle rott hem de tio översta platserna. Skulle tro att de flesta av mina låtar återfinns på din lista, men vi får se vad det lider...