torsdag 24 november 2011

60-talets 200 bästa låtar (#1)

#1: Frank Sinatra - Cycles [1968]

Som alltid när det gäller Cycles finns det så mycket att säga. Men så står man ändå där, tömd på ord men fylld av annat, precis som man ju alltid gör när man kommer i kontakt med de där första tröstande tonerna av låten som bättre än någon annan beskriver hur det emellanåt kan kännas att vara levande.


So I'm down and so I'm out
But so are many others
So I feel like tryin' to hide
My head 'neath these covers

Life is like the seasons
After winter comes the spring
So I'll keep this smile awhile
And see what tomorrow brings

I've been told and I believe
That life is meant for livin'
And even when my chips are low
There's still some left for givin'

I've been many places
Maybe not as far as you
So I think I'll stay awhile
And see if some dreams come true

There isn't much that I have learned
Through all my foolish years
Except that life keeps runnin' in cycles
First there's laughter, then those tears

But I'll keep my head up high
Although I'm kinda tired
My gal just up and left last week
Friday I got fired

You know it's almost funny
But things can't get worse than now
So I'll keep on tryin' to sing
But please, just don't ask me now






[Spotify: this is the 60s?]

Jättestor lista: 60-talets 200 bästa låtar [sammanställning]

10 kommentarer:

Martin sa...

Snyggt!

Martin sa...

Noterade just att låten inte fick plats i 4-cdboxen The Reprise Collection!

Niklas sa...

Ja, den här är majestätisk. Så enkel, och ändå rymmer den så mycket livsvisdom. Rolig kuriosa: första gången jag hörde den här var det i Leonard Nimoys version. Jag trodde då att det var Nimoy själv som skrivit den. Tyckte att Mr. Spock var en fruktansvärt underskattad låtskrivare...

Filip sa...

Martin: Tack. Helgerån att inte ha med den i en sådan box!

Niklas: Haha. Hur kom du i kontakt med Nimoys version? Jag har annars svårt att tänka mig att någon annan kan bära upp texten med samma kraft som Sinatra. Finns ett härligt liveklipp där han sjunger låten (och svaret på frågan är nej, ingen annan kan ickeröka en Camel utan filter lika stiligt som Ol' Blue Eyes)... http://www.youtube.com/watch?v=WQGdXwqqm00

I've been many places/Maybe not as far as you...

Joakim sa...

Grym lista!
Även om #1 var något oväntat.
Blev du nöjd? Bara börja på 70-talet nu ;)

Filip sa...

Tack! Ja, jag är ändå hyfsat nöjd. Finns väl en del låtar som jag känner kan bytas ut, men överlag så kan jag stå för listan, helt klart.

70-talet kommer, var så säker. Har en känsla av att den kommer bli lite roligare och innehålla fler oväntade val. Men det tar vi sen...

Gustav sa...

Ja, ett oväntat val, även om jag "förväntade mig det oväntade" efter att ha sett alla de vanliga favoriterna betas av en efter en på din lista. Och sånt är ju alltid kul.

För mig har annars Sinatra mest varit Strangers in the Night och Fly Me to the Moon (eller är det ens han?), och en bra roll i Härifrån till evigheten. Har ingen särskild relation till honom, men riktigt tjusig och trevlig låt det här!

Filip sa...

Gustav: Jag ska inte heller påstå att jag har någon närmare relation till Sinatra, men jag gillar skivan Songs for Swingin' Lovers, tycker mycket om It Was a Very Good Year (plats 83 på listan) och älskar Cycles.

martin janzon sa...

Fantastiskt! Hade azldrig hört detta förut, men efter en lyssning på en ljudfattig Notebook vill jag genast utse det till Sinatras finaste låt (jag är inget jättefan, jag gillar honom inte lika mycket i praktiken som i teorin). Jag kan verkligen förstå om man tycker detta är 60-talets bästa låt, hoppas den kan växa till något verkligt viktigt också för mig! Jag tror faktiskt det. Tack för listan Filip!

Filip sa...

Tack, och kul att du har hängt med hela vägen! Cycles är precis som Teenage Fanclub - gillas bara av härliga människor med hjärtat på rätt ställe...

Kommer för övrigt följa ert ambitiösa albumprojekt med stor spänning!