onsdag 20 oktober 2010

GW om att fiska och mycket annat

Jag vet inte om någon såg SVT:s nya serie "Veckans Brott" igår kväll. Jag försökte se det i efterhand på webben, men där hade man tydligen inte lust att klippa ihop det hela till en sammanhängande timme brottsstudier, utan hade på ett mycket ostrukturerat sätt delat upp programmet i en massa olika - och väldigt knasiga - delar. Det var, för att låna ett populärt ungdomligt uttryck, klart ovärt.

Det slutade istället med att jag fick stilla mitt Leif GW Persson-sug på annat håll. Jag gav mig närmare bestämt ut på en virtuell utflykt, och efter bara några minuter i Internets skumraskkvarter hittade jag en trollbindande intervju med Sveriges mest kände kriminolog.

Har ni en halvtimme över råder jag er att lyssna på de fyra delarna. GW är här nämligen i sitt esse; drypande arrogans blandas med rent ointresse, och här och där delas små smockor ut till diverse kulturpersonligheter. Det roligaste är dock GW:s subtila humor, som är närvarande genom hela programmet. Mitt personliga favoritögonblick hör ni här i slutet av den avslutande delen när han talar om sitt stora fiskeintresse ("Imorgon ska jag fiska, tror jag. Jag är väldigt intresserad av fiske. [...] Men jag ska nog fiska betydligt mer än vad jag gjort tidigare" o s v).

Nåväl, trevlig lyssning!

Inga kommentarer: