söndag 30 oktober 2011

60-talets 200 bästa låtar (#9-7)


#9: The Beatles - While My Guitar Gently Weeps [1968]

På frågan "John eller Paul?" undrar jag om jag inte börjar luta åt att svara "George!", och då kanske mest av den enkla anledningen att han, faktiskt, har skrivit gruppens bästa låt. Efter att ha börjat snickra på låten borta i Indien fann låten sin fulländning först när Harrisons gode vän, och tilltänkte ersättare, Eric Clapton hoppade in på lead guitar. Det var under de turbulenta Let It Be-sessionerna som George tillfälligt hoppade av bandet och John, med sin bitande humor, fräste tillbaka "If he doesn't come back by Tuesday, we'll just get Clapton". Briljant.

#8: The Ronettes - Be My Baby [1963]

Det där introt, ja! Låten som förkroppsligar Phil Spectors Wall of Sound känns, med all rätt, självskriven på den här listan.

#7: The Cookies - I Never Dreamed [1964]

Men i girl group-kategorin får Be My Baby se sig slagen på fingrarna av den här Brooklyntrion. Lyssna, det är så stort och vackert att det tar över allt i din närhet!



[Spotify: this is the 60s?]

Jättestor lista: 60-talets 200 bästa låtar [sammanställning]

14 kommentarer:

Martin Janzon sa...

Oh! I Never Dreamed kan nog växa till en riktig favorit. Hade helt missat den, stort tack! Att "George" mycket väl kan vara svaret på John eller Paul-frågan grundar sig ju också på All Things Must Pass, som av det jag hört är det klart bästa soloalbumet av en Beatlesmedlem.

Filip sa...

Kan tänka mig att I Never Dreamed är din kopp te! All Things Must Pass är jävligt bra och jag är nog benägen att hålla med dig om att det är det bästa soloalbumet av en Beatlesmedlem.

Joakim sa...

George är min man också! Får alldeles för lite cred. Something är kanske min favoritlåt med Beatles.

Be My Baby… bara 8:a alltså? :) Håller på med en playlist baserat på Be My Baby-temat nu faktiskt. Finns oändligt med låtar att välja på.

Fin låt med The Cookies. Tror inte jag hört den förrut.

Filip sa...

Something är fantastisk! Bör väl egentligen ha tagit sig in på listan... Taxman är även det en personlig Harrison-favorit.

Åh, har också haft en liten tanke om att göra nåt på Be My Baby-temat, men nu får jag avvakta din spellista först. Kan tänka mig att någon JAMC-låt smygs in och att The Generation That Bought More Shoes (And You Get What You Deserve) har en självskriven plats...

Joakim sa...

Taxman är även här en favorit. Den spelas extremt mycket ute i Oslo, på flera olika ställen. Svårt att komma undan Here Comes The Sun också. Wu Tang gjorde förresten en "cover" på While My…

Efter lite googlande så märkte man ju att konceptet knappast var något nytt. Självklart har både JAMC och one-hit-wonder Johnny Boy en given plats på listan.

Martin Janzon sa...

YOU ARE the generation... osv. :) MVH jobbig kille.

Joakim: Visst hyrde Wu-Tang in Georges son för att spela While My Guitar-solot not för not, eftersom de inte hade råd att sampla det? Har för mig det.

Plus att jag inte riktigt förstår varför Taxman skulle vara så bra. Är den itne lite jobbigt hurtig, så som Beatles är när de är mindre bra? Kanske minns fel. Håller iaf Something och ffa Here Comes.. högre.

Joakim sa...

Martin: Det är mycket möjligt, jag är osäker. Det jag läste var att det var John Frusciante som spelade, men vore ju helt klart coolare om det var Dhani.

Taxman kanske inte är topp 10 med Beatles, men rätt bra GH-låt tycker jag iaf det är (med redan nämnda). Kan hålla med om att den blir lite tjatig ibland också.

Gustav sa...

Har också haft perioder då George varit favoriten. Dock gjorde han väl lite för få låtar med Beatles för att verkligen förtjäna det epitetet. "While My Guitar" kan jag tycka är lite för tungrodd på vita albumet, föredrar den akustiska versionen på Anthology. En äldre George-pärla är annars "If I Needed Someone".

Gustav sa...

Och jag tackar också ödmjukast för Cookies-tipset!

Filip sa...

Gustav: Precis vad jag känner - nånstans förtjänar han egentligen inte den utnämningen.

If I Needed Someone är även den fantastisk. Ska genast ta och lyssna på den akustiska versionen av "While My Guitar"!

Filip sa...

Herregud vad bra den var! Faktiskt aldrig hört tidigare. Får tacka så mycket jag också!

Gustav sa...

För all del, så lite så! :)

Anthology-skivorna är ju mestadels överflödiga, men finns ett par guldkorn.

Martin sa...

En annan fin George Harrison-sång från Beatles-tiden som liksom den akustiska "While my..." var med på plattan "Sessions" som var planerad att ges ut som en tidig motsvarighet till Anthology på 80-talet men istället kom som bootleg är ju "Not Guilty". Kollade just på nätet och tydligen ska mixen från Vigotones "Another Session... Plus" vara bäst. Måste leta reda på den...

Filip sa...

Åh, vad härligt det är att ha så kunniga läsare! Lyssnade på "Not Guilty" via YT i rackigt mobilljud men det lät ändå helt okej. Får ta och leta rätt på den bästa versionen och sedan lyssna på den i en något bättre ljudanläggning! Dina tips brukar ju vara värda att ta på allvar, Martin.