tisdag 11 oktober 2011

En mycket ond man/get


En kompis berättade idag att han håller på att läsa den nyutgivna och småhajpade boken Blod Eld Död, som handlar om svensk metal och dess historia. Jag misstänker att min vän, som likt jag själv inte är någon större metalkonsument, främst köpte boken på grund av de bisarra, minst sagt makabra men nästan alltid lika komiskt fascinerande historierna som ibland kommer med genren.

För mycket riktigt var det så att det var historierna, inte minnena och musiken, som han kände att han ville dela med sig av efter att ha läst några kapitel. Framför allt ville han berätta historien om Pelle Dead, den svenske sångaren i det norska dödsmetallbandet Mayhem som valde att sluta sina dagar genom att skjuta skallen av sig med ett hagelgevär.

Den första personen som fann hans lemlästade kropp var bandkollegan Euronymous. En vanlig, fullt frisk person hade förmodligen reagerat mycket starkt över att se något så fasansfullt och hemskt, men Euronymous levde för döden och satan och allt sånt där och blev därför glad och närmast upprymd av synen som mötte honom. Hans reaktion? Att föreviga det hela med hjälp av en kamera samt samla på sig bitar av hans hjärna.

Självklart går det att reagera väldigt olika på Euronymous tilltag. Avsky och skräck ligger så klart nära till hands, men frågan är om jag inte lutar mest åt någon form av stilla förundran. Jag blir nästan ställd av det sjuka i handlingen. Men så är också mina kontaktuer med dödsdyrkande sekter väldigt sparsmakade. Jag gillar ju vanlig, hederlig popmusik och tycker för det mesta att det här med att leva ändå är en rätt härlig känsla.

Kanske känner några av er redan till historien om Dead och det öde som senare drabbade Euronymous. Om inte kan jag säga att även den sistnämnde kom att möta döden under mindre normala former. Två år efter likfyndet i stugan avlider nämligen Euronymous till följd av att hans kropp utsätts för inte mindre än 23 knivhugg av dödsmusikerkollegan Varg Vikernes.

Väljer ni att lämna corpse paint-kritorna orörda ikväll är jag inte den som inte förstår det beslutet.

Hur som helst. Det var egentligen inte det här jag skulle skriva om. Ovanstående text bör mer fungera som bakgrund för det verkligt intressanta - och roliga - som min vän berättade för mig.

Denne Euronymous, som ni vid det här laget säkert har förstått var en rätt kallhamrad typ, ska efter det makabra självmordet ha gjort det till sin grej att berätta om sin döde bandkollega. I en intervju med metaltidningen Close-Up hyllade han Deads sista val i livet, förklarade att Mayhem inte var något "humanitärt skojband" och att de allesammans dyrkade döden. På frågan om varför han tror att Dead sköt ihjäl sig svarade han: "När det gäller Dead var han en mycket ond man/get".

Ni får ursäkta en okunnig, mindre dödsförhärligande tönt, men det där sista tycker jag är något fruktansvärt kul. Det där lilla snedstrecket som avgränsar "ond man" före det briljanta "get" får mig nästan att gråta av skratt. I all sin enkelhet och dödsmetallaktiga självklarhet är det så mästerligt formulerat. Det går helt enkelt inte att putsa till det mer för att uppnå en bättre effekt.

Hur var han då som människa?
- Jo, han var en mycket ond man/get.

Så ondskefullt. Så självklart.

Det är faktiskt inte utan att jag själv går och lurar på att köpa boken, trots mitt totala ointresse för musiken. Medverkar gör ju även de färgstarka Bröderna Hårdrock, vilka enligt min vän ska uttala sig rätt negativt om framställningen av dem i dokumentären som kretsar kring deras kärlek för den lite hårdare rocken. Till sammanhanget hör att den ansvarige dokumentärfilmaren i samma bok berättar om att bröderna till en början ställde sig tveksamma till att ställa upp, men efter att produktionsteamet varit noga med att betona att Iron Maiden skulle spelas väldigt mycket (och därmed åtnjuta en inte helt obetydlig summa STIM-pengar) gav brödraparet grönt ljus till en medverkan...

Avslutar det här inlägget gör vi genom att återvända till mer hemtama och mindre farliga marker. Jag talar om Ramones och den nästan lika roliga, dock mindre säkerställda uppgiften om vad en läderjacka kallas för i Polen.

Kanske har ni redan listat ut det?

Just det. "A ramone".

6 kommentarer:

Niklas sa...

Haha, fantastiskt! Att lägga till /get, sådär liksom i förbifarten. Det borde man göra oftare. I kontaktannonser till exempel. "Jag är en 43-årig man/get som söker..."

Filip sa...

Haha, jag vet. Det är nästan alltid lika kul oavsett, men ändå lite extra när det sägs på fullt allvar som något häftigt ondskefullt.

Joakim sa...

Dessa galna norrmän.
Varg är ju ute i friheten igen efter mordet och kyrkbränder. Släpper fortfarande musik under namnet Burzum.

Har du sett True Norwegian Black Metal? Finns i 5 delar på tuben. Gaahl är rätt speciell… http://www.youtube.com/watch?v=i4U33U_UyzQ

Det första mina vänner hemifrån ville göra när de kom till Oslo var att vallfärda till Grønland (i Oslo) där den gamla beryktade skivbutiken Helvete låg en gång i tiden.

Verkar vara en läsvärd bok även om man inte lyssnar så mycket på metal. Tror jag kör en fuling och köper den till min vän i födelsedagspresent i november, och sen får jag snikläsa den själv när han är klar.

Ika Johannesson skrev ju i tidningen Sex för många år sedan. Läste du dem? Väldigt bra, har sparat alla gamla nummer.

Filip sa...

Haha. Den där dokumentären om den norska metalscenen kom faktiskt upp till diskussion när vi snackade om det idag. Jag har tyvärr inte sett den (tack för länken, ska absolut se den!) men av det jag fick höra lovar den gott.

Alltså, jag kom över hela intervjun i Close-Up med den här Euronymous, och den är ju helt sjuk. Där nämner han bl a skivbutiken Helvete och säger att det är "en mycket ond skivaffär". Haha.

Nä, känner tyvärr bara till tidningen vid namnet.

Joakim sa...

Journalisten som intervjuar Gaahl sa att han aldrig har varit så rädd förrut. De hade klättrat uppför något mindre berg/kulle och det började bli mörkt. Gaahl började yra massa om att månen aldrig varit så klar som i kväll. Journalisten ställde massa frågor, varpå Gaahl stirrade länge på honom och sa sen något i stil med: "Nu börjar du ställa fel frågor"…

Det allra sjukaste med Dead's självmord och Euronymous är ju som du säger att han fotade Dead och det fotot pryder omslaget på livelabumet 'Dawn Of The Black Hearts'. Då har man fan passerat en slags osmaklighetsgräns, hehe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_of_the_Black_Hearts

Filip sa...

Haha. Ja, det var just den scenen jag fick berättad för mig! Kan verkligen haja TV-teamets rädsla där, ensamma med en så uppenbart skruvad själ ovanför trädgränsen...

Ja, det där omslaget är fan inte helt okej nånstans...