måndag 30 januari 2012

Love, Love, Love

Vi tar vid ungefär där vi slutade senast. Förra året var det Norman Blake som i par med Euros Childs från det insomnade Gorky's Zygotic Mynci gav ut en rätt så bra skiva under namnet Jonny. Det här året har turen kommit till en annan Fannies-medlem att pröva vingarna på egen hand.

Jag talar om Gerard Love, här under namnet Lightships, som utkommer med albumet Electric Cables senare i vår. Första smakprovet heter Two Lines - en låt som inte bara är begåvad med en vacker video (något annat var inte att vänta i fallet Gerry Love) utan också är så stämningsfull och härlig att förväntningarna på skivan allt höjs med några procent.



Som om inte det vore nog har popen, både vad det låter och hur det ser ut, ännu en gång gått och återuppstått borta i England. The Silver Factory do not reinvent the wheel (fin Conor Oberst-hyllning till Elliott Smith!), men vad gör det när de lånar trumintrot från She Bangs The Drums och med hjälp av den obligatoriska Rickenbackern janglar på som om det vore 1986 över hela det här plejset.



mp3: The Silver Factory - The Sun Shines Over You

4 kommentarer:

Joakim sa...

Jag satte ihop en playlist i Spotify med bara Gerard Love låtar efter vi diskuterade Fannies och Grand Prix i ett tidigare inlägg. När jag gjorde lite research så kom jag över en intervju där han snackade om sitt Lightships.

Fick även reda på att han varit med i The Pastels på slutet. Tänkte blogga om det, ligger en draft. Men sen skrev Lokko om det ett par dagar senare, och nu du, så det är väl lönlöst nu :)

Inte helt såld på Two Lines (än) men ska ge det mer chanser och ser såklart fram emot albumet.

Filip sa...

Men jag fick ju upp ögonen för Lightships efter att du hade postat låten! :) Det är med andra ord du som ska ha första tjing på en Gerard Love-postning...

Jag gillar Two Lines. Den känns väldigt Lovesque. Kände inte till att han har lirat med Pastels, men det förvånar ju inte att han har varit med och spelat i ett annat charmant band.

Joakim sa...

Har jag postat den? Eller såg du den på min Last.FM? Kan inte minnas att jag postat den? Kanske var en tweet eller liknande.

Här är förresten intervjun om du vill läsa: http://tirbd.com/2010/06/gerry-love-the-monday-interview/

Filip sa...

Minns jag inte helt galet var det en tweet från din sida.

Grymt, tar och spanar in intervjun på direkten!