tisdag 31 januari 2012

Lloyd, 51! (Och andra roligheter)

Idag fyller nollhandicaparen i golf, whiskykonnässören och Commotions-sångaren Lloyd Cole 51 år! Det firar jag med att lyssna på den här fina biten från hans andra soloalbum. Önskas något att läsa vid sidan om musiken kan jag rekommendera en intervju som Jan Gradvall gjorde med födelsedagsbarnet för några år sedan (på samma hemsida finns även en äldre, mer djuplodande intervju med samme man, men den orkar jag tyvärr inte leta reda på nu).



Letterman är alltid Letterman och därför också en av få gamla gubbtjuvar som oftast kommer undan med att vara just en arrogant, om än väldigt rolig, gubbtjuv. Med det i åtanke kommer även Lloyd och hans band undan med att det inte direkt sprakar om det här framträdandet. Vi får ett rätt trist och intetsägande solo och vi ser en lätt blaserad studiomusiker med tillhörande studiomusikerfrilla sitta på en barstol och pliktskyldigt slå på sin bas. Nej hörrni, ska sanningen fram så är studioversionen hyfsat många resor bättre.

Det fina i kråksången är nu att den som råkar vara sugen på att lyssna på nyss nämnda studioversion mycket enkelt kan göra det via den spellista som finns länkad längst ner i det här inlägget. Efter inspiration från Joakim och hans fina +1 Song A Day 2012 är jag nu nämligen så fräck att jag kopierar upplägget och skapar min egen dagligt uppdaterade lista med musik som jag tycker extra mycket om för stunden. Förutsättningarna för listan är mycket enkla: en bra sång om dagen, varken mer eller mindre. När det här året är slut ska där alltså finnas 366 stycken låtar. Jättekul och superenkelt. Och eftersom jag är trea på pucken och eftersom det redan har gått 31 dagar av innevarande år, har jag snitsigt nog bunkrat upp med exakt lika många spår. Det kommer att spreta åt många olika håll och kanter - och det kommer att bli jättetrevligt. Häng med, vetja!

Spotify: [en sång om dagen]

5 kommentarer:

Joakim sa...

Kul att du kör en lista också! Hela grejen med en låt om dagen är ju att det ska spreta lite och inte ha någon speciell röd tråd tycker jag.

När Refused återförenades var det ganska självklart med New Noise och när Daft Punks debut fyllde 15 så var det också självklart med en låt från Homework, så det blir som en slags kalender/kommentar för årets händelser också. Önskar bara man kunde lägga med en "note" för sina egna låtar i en playlist.

Älskar det klippet med Daniel och Yo La Tengo. Okay, Hi Band, shall we do this? Han vill bara komma igång. Och sen det lilla utbrottet i låten. Fint.

Filip sa...

Exakt! Det där kalendertänket är en kul idé. Har redan snott några låtar från din lista från förra året, samt ett par från år i år... Jag gillar t ex Magnetic Fields nya riktigt mycket, känns skönt att de har gått tillbaka till ett synthigare sound, särskilt efter den senaste skivan som jag tyckte var rätt dålig.

"Hi band!". Haha. Underbart. Inlevelsen och ivern. Och så när rösten spricker i slutet.

Joakim sa...

Jag såg det. Bra man kan inspirera och ge något tillbaka. Upptäcker ju massa bra musik via dig och dina blandband så det är bara fair.

Andrew In Drag är fantastiskt bra. Älskar Stephins texter. "I've always been a ladies man, and I don't have to brag. But, I've become a momma's boy for Andrew in drag".

Filip sa...

Jag vet, den textraden är underbar!

dagmaryazabawa sa...

Tioga Tachi, Titanium hammers - The Tinting
Tioga ford fiesta titanium Tachi, Titanium hammers. Tinting. All Products. 1. mens titanium earrings 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. ridge titanium wallet 11. 12. 13. 14. 15. titanium rimless glasses 16. 17. 18. titanium dive knife 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 33.