torsdag 2 februari 2012

Hi Band, How Are You

Jag hoppas att alla har sett dokumentären The Devil and Daniel Johnston. Om ni inte har gjort det kan jag berätta att det är en intressant och alldeles lysande skildring av en bipolär konstnärssjäl, så skickligt och ömsint porträtterad att jag tror att alla kan må bra av att se den minst en gång i det här livet. Bara de fantastiska slutbilderna, där den problemfyllde Daniel dansar fånigt glatt i pojkrummet hemma i föräldrarnas källare, gör den värd att se.

Men det var bara ett litet tips. Eller en liten påminnelse. Det jag egentligen vill visa - eller okej, snarare låta er höra - är det här fina samarbetet mellan Daniel och Yo La Tengo. De senare sitter i en radiostudio och gör sig redo att spela Daniels Speeding Motorcycle när textförfattaren själv kopplas in på en telefonlina som har uppnått den där perfekta och naturliga raspigheten för hans röst. Det är inte ens fyra minuter långt, klippet, men ändå väcker det mer känslor än hundra tokroliga humorkompilationer på Youtube. Det är sannerligen något med den okrönte kungen av källarinspelningar som gör att han berör lite extra.



Lyssna på Daniels Held The Hand, hämtad från hans första studioinspelade album 1990, på dagligt uppdaterade [en sång om dagen]!

6 kommentarer:

treemelody sa...

Åh, jag älskar den här versionen och hur Daniel bara kör på. Får alltid ett leende på läpparna när jag hör den.
Får lite skamset erkänna att jag inte sett dokumentären så tack för påminnelsen I guess! Eller kanske att jag har sett några klipp... Är Mark Linkous med i den? Minns att jag såg nåt klipp som handlade om hur deras båda mammor fann varandra över ett telefonsamtal (minns inte riktigt hur det gick till) och att de hade så mycket gemensamt när det gällde deras söner... Hjärtevärmande!

treemelody sa...

Kul med en sång om dagen-listan förresten! Jag läste "dåligt uppdaterade" först hehe

Filip sa...

Nä, om inte jag har missat någon bonus-version så blandar du nog ihop klippet med någon annan dokumentär. Kan tyvärr inte minnas någon sådan scen. Men se den! Du kommer nog att gilla den ändå.

Vad kul att du gillar listan! Ingen risk att den blir dåligt uppdaterad, jag tycker att det är alldeles för kul för att strunta i det. :)

treemelody sa...

Jag tror att det kan ha varit från Sparklehorse-dokumentären i såna fall.
Skriver upp det på min to do list omedelbums!

LeonardB sa...

Här gick jag runt och trodde Speeding Motorcycle var en Pastels-låt... Charmig klipp hursomhelst.

Din blogg är förövrigt väldligt bra. Jag har hittat mycket bra musik sen jag började läsa den för ca ett år sen! Keep it up!

Filip sa...

Tack, och vad kul att du gillar! Pastels-versionen är också bra, men jag gillar nog Daniels version ännu mer.