tisdag 27 juli 2010

Sammy Stephens Eyes

När det kommer till tv-reklamer är jag en mycket enkel man. En bra reklamfilm är en bra reklamfilm är en bra reklamfilm. Av de som rullar på teven just nu och som jag känner till måste jag säga att Risifrutti och Magnus Samuelsson är en mycket bra kombination. Scenen när Sveriges mest kända kraftkarl bryter av den stackars pojkens uråldriga skida får mig att skratta varje gång. Men så är jag som sagt en mycket enkel reklamkonsument.

För några dagar sedan talade jag med en av mina bästa kompisar. Han berättade att han och en annan gammal vän hade ägnat en sommarkväll åt öldrickande och YouTube-bonanza (också det två mycket enkla människor). När han så påminde mig om en gammal favorit var jag tvungen att titta till den gamle tub-vännen, och banne mig om inte klippet var roligare den här gången, typ två år sedan senast.

Vi tar därför det föga originella planet till Montgomery, Albana, USA och hälsar på hos Sammy Stephens och hans loppmarknad som nästan är som en galleria.

Med ett omisskännligt beat ledsagar Sammy tittaren genom Montgomery Flea Markets alla vidunderligheter. Reklamen behöver egentligen inte kläs i ord, men för den ouppmärksamme finns det ett par punkter som är värda att stanna till vid. För det första: med tanke på Sammys fyllighet och något flängiga kostym är hans fotarbete avundsvärt. Det finns en väldigt enkel och direkt humor i tjocka män med lätta höfter och fötter. På detta har vi alltså den klassiska skojarkostymen, som i vissa skeenden är halverad och förvandlar Sammy till en ledig och mycket spirituell loppischef. Han kombinerar en ungdomlig livsstil med ett ansvarsfullt arbete. Stanna också gärna upp vid handklappet, den sittande matbordsccenen och de stunder när Sammy ställer sig i krabbställning.

Men så har vi det som gör att jag nöjer mig med att ha Sammy Stephens som e-buddy. Ögonen. Fiskögonen. Det vilar några gamla lik i de där globerna. Och de är liksom på väg att ploppa ut i sin intensiva fokusering. Vad han och ögonen gör på fritiden vill jag nog inte riktigt veta, men de är med och skapar en sjujäkla reklam, kom inte och säg något annat.

Inga kommentarer: