lördag 8 maj 2010

Omfamna omslaget: Millie Jackson - Back to the Shit [1989]

Hej och hå, då har vi plötsligt nått fram till det andra avsnittet i den mindre originella serien Omfamna omslaget här i bloggen. Tillsammans med landsman Malmsteen gick vi som bekant ut i ett ursinnigt tempo och skärskådade hans Fire & Ice-omslag från 1991, och även om vi inte vill glömma har tiden nu kommit för att röra sig vidare ut i skivdjungeln.

Låt mig därför få presentera Millie Jackson, ärrad soul- och discoräv och verksam i branschen sedan sextiotalets mitt.

Inför 1989 års skivsläpp Back to the Shit väljer en då 45-årig Millie att låta trosorna falla. Bakgrunden till beslutet får antas bero på att hon verkligen vill illustrera att det är dags för en återgång i soundet. Back to the shit, liksom. För att visa att hon menar allvar parkerar hon sig följaktligen på en toalett, greppar ena skon och går en tuff match för att få ut de där förlösande hektona benfritt. Det är uppriktigt och ärligt, och kanske är det också här på hemlighuset Millie författar "Love Stinks" och "Muffle that Fart", två av spåren på plattan. Om det vi dock inget säkert. Vad vi däremot kan se är att Millie med skivbolag, så när som på de fördragna gardinerna, bjuder in till öppet hus. Det lilla blomsterarrangemanget i höger bildkant tycker jag slår fast att det rör sig om some real classy shit, perfekt för en rejäl omfamning.





1 kommentar:

Niklas sa...

Herre. Gud.

Hade jag en tidsmaskin skulle jag göra en snabb resa tillbaka och hindra mig själv från att någonsin behöva se det där omslaget.