måndag 1 november 2010

Årets popmusikhjälte

Årets mest beundransvärda comeback står Edwyn Collins för. 2005 drabbades den f d Orange Juice-sångaren av två hjärnblödningar och förlorade förmågan att tala, äta, läsa och gå. Därtill är han inte längre kapabel att skriva eller spela gitarr med högerarmen, då den vid olyckan blev permanent förlamad.

Det är därför väldigt rörande att se hur 51-åringen nu har kämpat sig tillbaka till livet och är tillbaka på scenerna för att göra det han är bäst på. Förstasingeln från nya albumet är det enda jag har hört och det låter ju riktigt bra. Men framför allt är det kul att se den innerliga glädjen i hans ögon när han står där uppe med sina medmusikanter. Det är kanske just i den stunden som han på allvar inser att han efter mycket möda och stort besvär verkligen har hittat tillbaka till sig själv.

Det är sällan jag drabbas av instinkten att gå fram och krama en människa jag inte känner personligen, men efter det här står jag banne mig redo med famnen för dig Edwyn, bara så du vet.



För personer som råkar ha missat all fantastisk musik som Orange Juice en gång skapade kan ni här lyssna på den lysande debutsingeln, Falling and Laughing, nu 30 år gammal men för alltid en av hörnstenarna i det som vissa väljer att kalla för indiepop.

Inga kommentarer: