fredag 6 maj 2011

This Is Pop? presenterar: Gästmix #1


Okej. Dags att skriva historia här i bloggen. Idag är nämligen dagen då This Is Pop? för första gången lämnar plats åt ett gästblandband. Himla kul, tycker jag.

Först ut med att knåpa ihop en egen liten mix med låtar är min gode vän Johan. Han tillhör - åtminstone vad jag känner till - den lätträknade skara människor som jag både känner privat och som är hyfsat återkommande bloggbesökare. Efter att ha vuxit upp i samma kvarter och alltid gått i samma 08-skolor bor han nu i Köpenhamn där han snart är färdigutbildad arkitekt. Tillsammans med undertecknad ingick han en gång i tiden även i undergroundbolaget 101 Entertainment, som efter fyra mycket hyllade undergroundutgivningar gick ännu längre under jord och som i dagsläget betraktar sig som en vilande undergroundrörelse.

Och nu är alltså denna välartade gosse framme vid sitt livs stora eldprov.

Efter ett par genomlyssningar är det bara att konstatera att en liknande blandning aldrig tidigare har figurerat i bloggen. Det är - hur ska jag uttrycka det? - svartare, blåsigare och mer moget än någonsin. Men fortfarande väldigt bra och perfekt som avkoppling för en sval vårdag. Johan bjuder på flera spännande överraskningar (Benny Anderssons Orkester! Afrikansk Rai-musik!) och faktum är att jag endast har hört en handfull av låtarna tidigare. Men det är just det som är kul med här lilla projektet. Innan Johan tar över med sina egna kommentarer om låtvalen vill jag bara uttrycka min glädje över att få höra en av mina absoluta hip hop-favoriter, Souls of Mischiefs 93' Til Infinity. Take it away!

>> [This Is Pop? Gästmix #1] <<

1. Bo Kaspers Orkester - Vi Kommer Aldrig Att Dö [2009 Version] [2009]

Ja, inte särskilt hipster, men jag är heller inte så hipster. Har alltid varit förtjust i den här, lysande intro och små tweaks här och där i denna nyinspelning.

2. The Dave Brubeck Quartet - Take Five [1959]

Jag har detta spår på en samlingskiva under namnet "Jazz On a Summers Day" och det är precis vad låten utstrålar, 'smooth as silk' som Thai airways skulle säga det.

3. Guru - Take A Look (At Yourself) [1993]

Från Guru's (Gifted Unlimited Rhymes Universal (?) ) första skiva, Jazzmatazz Vol. 1. Det stod emllan den här och 'Transit Ride' från samma skiva, men jag bestämde mig för Take A Look, mycket då det är ett mina tidigaste musikminnen.

4. Nils Landgren Funk Unit - Mr. M (Ft. Maceo Parker) [Live In Stockholm] [1994]

Livespelning med trombonisten Nils Landgren och hans 'UNIT'. Man riktigt hör hur kul dom och publiken har det i denna gung-orgie.

5. Neil Young - Bound For Glory [1985]

Neil på sitt bästa country-humör, en vacker låt i alla sin enkelhet. Kärlek och framtidstro 'Along the Trans-Canada highway'.

6. Cheb Khaled - Sahra [Live] [1998]

Från Nordamerika till mellanöstern i ett kast. Kom i kontakt med Cheb Khaled via ett kassetband inköpt i Marrakech på en familjeresa. Smäktande och ganska härligt att inte ha en aning om vad dom sjunger om.

7. Birdy Nam Nam - Too Much Skunk Tonight [2005]

Vi byter genre igen och rör oss ner i svartmålade källarlokaler. Har själv inte sett Birdy live, men enligt uppgift så är det fyra glada grabbar på varsitt turn-table.

8. Miles Davis - The Doo Bop Song [1992]

Skivan Doo-Bop var ett nytt sound för Davis och många jazz-connoisseurer tycker säkert att den plattan är en nittiotals-oäkting, men jag gillar't. Beaten tillskrives DJ Premier.

9. Trentemøller - Beta Boy [2005]

Dansk DJ som säkert har hypeats upp och kapats ner flera gånger sedan jag först stötte på honom, men jag tycker det håller. Han och Birdy-grabbarna, i den tidigare omnämnda svarta källaren - mumma!

10. Tony Joe White - Ain't Going Down This Time [1991]

En gammal goding för mig, härligt bluesig. Bilden jag får på näthinnan är en regnig skymning i den amerikanska mitt-västen.

11. Van Morrison - Burning Ground [1997]

Blev djupt besviken när jag fick möjligheten att se Van live, en riktig jävla sursmurf. Men det kan inte ändra på det faktum att han har en del lysande låtar som jag aldrig tröttnar på, det här är bara en av dem. Däremot har jag aldrig lyckats klura ut vad den handlar om, säkert något kristet. Har alltid reagerat på raden 'And I take the jute and I throw him down on the burning ground'

12. Jens Carelius - Face Of A Dream [2009]

Vet inte helt vad det är med den här låten som gör att jag blir helt crazy legs varje gång jag hör den, kanske är det Carelius lite aviga sångstil tillsammans med den jämna, rullande takten.

13. Willie Nelson - Don't Give Up [1993]

Merparten av spåren på detta album är inte Willies egna, den här inkluderad. Min amatörmässiga tolkning av albumet är att det är en ganska så frän kritik av den amerikanska samhällsutvecklingen. Men ack vad den är fin!

14. Avishai Cohen - El Hatzipor [2009]

SVT sände för ett par år sedan en livespelning med Cohen från Göteborg och det är helt klart bland det bästa jag någonsin har hört. Ge det här spåret lite tid, det växer.

15. Souls Of Mischief - 93' Til Infinity [1993]

Ett ganska lågmält spår men med en riktigt skön stämning.

16. Talib Kweli - Joy (Ft. Mos Def) [2002]

Kweli är en av dom som Kanye West tackar på ett av sina outron, han hävdar att Kweli är en av de största grunderna till att han kunde slå igenom. I Joy får vi följa Kweli's kärleksliv och födseln av hans två barn. Så det så.

17. Moondog - Dog Trot [1994]

Nog det mest frustrerande album jag någonsin har hört. Stämningen byggs hela tiden upp, men förlösningen kommer aldrig! Argh! Musikens motsvarighet till en lapdance.

18. Ane Brun - Stop (Ft. Liv Widell) [2005]

En så stilla och försiktig låt med sådan jävla kraft.

19. Rockettothesky - Grizzly Man [2008]

Skuva helt upp för volymen på den här, drömsk är bara förordet.

20. Benny Anderssons Orkester - Briggens Blåögda Blonda Kapten [2001]

En fin valsmelodi och då jag helt ärligt är lite svag för folkmusik, så sitter den 'lige i skabet' som danskarna säger.

21. Jan Johansson - Visa Från Utanmyra [1964]

En så spröd men så finurlig liten låt. Hela albumet är stämning rak igenom, men man måste ge den plats och inte stressa.

22. Esbjörn Svensson Trio - Elevation Of Love [2003]

Jag får aldrig nog av den här låten. Många av E.S.Ts låtar är så komplexa och har så mycket i sig att man hela tiden upptäcker nya passager och sekvenser som man kan glädjas över.

23. Bruce Springsteen - Youngstown [1995]

En så vemodig och finstämd låt ljusår från 'Born In the USA'. Hela albumet har genomgående fina texter som alla är som små historier om olika livsöden.

24. Cheb Mami - Haoulou [2001]

Let us go out with a bang. Skicka alla fisförnäma smaklökar åt helvete.

10 kommentarer:

Bygdens son sa...

Hurra! Jag har äntligen blivit bloggkändis. Då är det bara att plocka fram den långa To-do-before-you-die-listan och sätta en liten kråka! Hämta blandbandet, ni kommer att se livet och världen i ett nytt ljus - eller pengarna tillbaka.

Anonym sa...

Grymt Bengan!

"From the Monongahela valley
To the Mesabi iron range
To the coal mines of Appalachia
The story's always the same
Seven hundred tons of metal a day
Now sir you tell me the world's changed
Once I made you rich enough
Rich enough to forget my name."

Gets me everytime...

Hoppas allt är bra med dig i övrigt (med dig också Filip!). Får skärpa mig och börja följa den här bloggen lite mer maniskt. I ärlighetens namn så skräms jag en smula av trendkänsligheten. Jag är en simpel människa. "Verklig", som Göran Hägglund skulle säga. Men nu när folkmusiken gjort entré...

/Erik

Filip sa...

Finfrämmat, vad kul! Bloggen välkomnar folk från verkligheten.

Martin Janzon sa...

Jag kan inte ladda hem?

Filip sa...

Blä. Megaupload suger verkligen ibland. Får ta och försöka fixa en mediafire-länk om den nuvarande inte börjar fungera snart igen.

Martin Janzon sa...

Nu funkar det!

Martin Janzon sa...

Har lyssnat igenom hela samlingen nu och vill spontant ge den mycket solida 3.82/5 i betyg. Gillade särskilt hiphoplåtarna. Av någon anledning tror jag att jag missat Souls of Mischieflåten som ju var helt grym och de andra var det länge sen jag hörde så en påminnelse var på sin plats. De obskyra utomeuropeiska inslagen var också positiva överraskningar. Bra jobbat!

Filip sa...

Det är egentligen upp till Johan att svara, men 3,82 är ju inget man viftar bort bara sådär. Nu väntar jag bara på ett bidrag från dig, Martin!

Martin Janzon sa...

Det är på gång Filip! Kanske kommer du få hjälpa mig att försöka få tag i några av mp3:orna dock, vi får se.

Nils sa...

Har nu lyssnat igenom skivan några gånger. Min favoriter:
Birdy nam nam, Brucans låt, Cohen, Moondog och Gurus.

Jäkligt kul att utmana sina smaklökar, tack för skivan Johan!