lördag 14 maj 2011

This Is Pop? presenterar: Gästmix #3


Aloha! Mitt intryck av det här bloggplejset är att det närmast uteslutande befolkas av personer som bekänner sig till hankönet. Inget ont över er som tillhör det släktet och som hittar hit och hojtar till ibland, men det är alltid lite roligare med en viss spridning. Därför är det också himla kul att nästa blandning kommer från min kompis Kattis. Att alla vägar nånstans bär till Lund bevisas av att jag även känner Kattis därifrån. Nu bor och pluggar hon dock i samma regn- och vindpinade håla som jag på västkusten. Som om inte det vore fint nog så har Kattis också valt att bidra med en förträfflig blandning med låtar till den här blandbandsklubben. Happy days!

Sa(a)de jag förresten förträfflig? Ja, det gjorde jag. Och det av det enkla skälet att alla blandskivor som innehåller Okkervil Rivers Black är förträffliga per automatik. Endast genom att slänga in Fight Test, Second Hand News, näst bästa låten från Nilsson Schmilsson och Time Of No Reply är mycket redan vunnet. Inte ens ett overkligt bombastiskt Genesis med Lasse Holm-ambitioner kan rucka på det. Då jag vet att gästmixaren har en fäbless för det storslagna (läs: Queen och 40 minuter långa progglåtar) sätter det dock den där härliga personliga prägeln som eftersöks i den här serien. Kul är det också att få sina förutfattade meningar delvis satta ur spel. Bauhaus är t ex ett band som jag har dömt ut som modern av all töntig goth-rock, men Hope visar sig faktiskt vara en alldeles lysande låt. Fina bidrag och nya bekantskaper från Grateful Dead och Atmosphere gör att jag till och med kan leva med att frångå min annars autistiska hang-up på att blandskivorna ska sluta på ett jämnt nummer...

Om jag tänker på den finlandssvenske psykiatern J. Tull i Percy Tårar när jag ser namnet Jethro Tull, så tänker jag på nåt helt annat när jag hör INXS. Dels har vi Michael Hutchence mindre smickrande död, men också historien om när han stötte på Patrik Sjöberg ute i Stockholms nattliv en drucken kväll på 90-talet. Bråk uppstod och vakter och hangarounds-gorillor fick gå emellan de två för att förhindra ett fullskaligt slagsmål. Vad bråket bottnade i minns jag inte, men däremot lever Sjöbergs kommentar om att "INXS hade varit ett instrumentalband om ingen gått emellan" kvar i mitt medvetande, sorterad under den ständigt expanderande kategorin för onödiga trivia-kunskaper.

Ok. Slutpladdrat från min sida. Nu tycker jag att vi gemensamt i den här salen tar och lyssnar på det finfina blandbandet. Ordet är ditt, Kattis!

>> This Is Pop? [Gästmix #3] <<

1. Bombay Bicycle Club - Ghost [2007]

Min favoritlåt från Londonbandets debutskiva får vara startskott för detta blandband.

2. Animal Collective - For Reverend Green [2007]

Ett av mina favoritband, som bara blir bättre och bättre. På senare år har de haft mer fokus på sång, som i denna grymma låt.

3. Funeral Party - Finale [2011]

Denna låt har allt som krävs för att jag ska bli glad: hetsiga trummor, halvskrikig sång, lite vrålande i bakgrunden. Vårens mesta pepp!

4. Edd Byrnes - Kookie's Mad Pad [1959]

Denna låten alltså. Otroligt märklig men samtidigt helt fantastisk och omöjlig att sluta lyssna på! Edd Byrnes känner vi igen från bl.a. Grease.

5. Atmosphere - Puppets [2008]

Minneapolis-duon som fortsätter släppa skivor, den ena bättre än den andra. Laid back och perfekt för söndagshäng i solen.

6. Harry Nilsson - Early In The Morning [1971]

Harry Nilsson är så mycket mer än sina evergreens Everybody's Talkin och Without You. Från skivan med det trevliga namnet Nilsson Schmilsson.

7. Genesis - Behind The Lines [1980]

Egentligen föredrar jag Genesis med Peter Gabriel i spetsen, men den här låten får mig att vilja spela så många luftinstrument att jag till och med kan gilla Phil Collins.

8. Grateful Dead - The Golden Road (To Unlimited Devotion) [1967]

The Grateful Dead bjuder upp till dans i första låten på första skivan. Vilken entré!

9. Fleetwood Mac - Second Hand News [1977]

Vi fortsätter med peppen. Även detta ett öppningsspår, på en av världens mest sålda skivor.

10. The Flaming Lips - Fight Test [2002]

Jag har inte riktigt fastnat för Flaming Lips i övrigt, men denna låt (inte så lite lik Cat Stevens "Father and son") gillar jag verkligen.

11. Devendra Banhart - Cripple Crow [2005]

Från skivan med samma namn, ger Devendra Banhart oss denna finstämda melodi.

12. ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead - The Rest Will Follow [2005]

Två trummisar! Bara en sån sak.

13. The Big Pink - At War With The Sun [2009]

Jesus and Mary Chain-inspirerat så det smäller om det. Och det kan ju inte vara dåligt!

14. Led Zeppelin - Bron-Y-Aur Stomp [1970]

Jag fick nyligen höra att detta är Robert Plants kärleksförklaring till sin hund. Som var döpt efter Aragorn i Tolkiens böcker. Nördigt? Ja. En av Led Zeppelins bästa låtar? Ja!

15. Beastie Boys - Girls [1986]

Ingen kan låta bli att dansa! (Trots den något sexistiska texten. Girls to do the dishes! Girls to clean up my room!).

16. INXS - Don't Change [1982]

80-tal när det är som bäst, australiensiska INXS lämnar ingen besviken.

17. Okkervil River - Black [2005]

Arg låt med catchy melodi. Okkervil River i sitt esse!

18. Bauhaus - Hope [1983]

Hoppfullt och vackert från de i övrigt ganska svåra och dystra britterna.

19. Jethro Tull - Thick As Brick [Edit No. 1] [1975]

1972 släpper Jethro Tull sitt album Thick As A Brick innehållandes en enda låt på över 40 minuter. Jag är ett stort fan av långa progrocklåtar men de gör sig inte riktigt på blandband. Det gör däremot detta trallvänliga smakprov!

20. Two Gallants - Las Cruces Jail [2006]

Är man bara två i bandet måste man låta lite mer. Det har de här killarna från San Fransisco fattat.

21. Bob Dylan - Idiot Wind [1975]

You're an idiot babe, it's a wonder that you still know how to breathe. En bitter Bob är en bra Bob.

22. Nick Drake - Time Of No Reply [1968]

Detta var den första låt av Nick Drake jag hörde, som tolvåring, och fastnade direkt.

23. The Cat Empire - The Crowd [2003]

Vi återvänder till Australien där blandbandet avslutas med denna lugna låt av ska-influerade Cat Empire.

Inga kommentarer: