söndag 26 juni 2011

Jättebra låt, jätteknasig video

De pålitliga och mycket älskvärda indierävarna i Yo La Tengo har genom åren gjort många saker rätt, men den här videon vet jag inte riktigt om de kan vara nöjda med. Knasiga konstinstallationer som bara är knasiga och inte erbjuder något vidare djup eller originalitet kan gärna få stanna på idéplanet. Går du runt och funderar på om du kanske är epileptiker vill jag också höja ett varningens finger - klåparregissör John McSwain lånar nämligen friskt från en stil vi mest känner till från produktioner kreerade i Fjärran Östern. Ledtråd: Förekomsten av blinkande föremål ska inte uteslutas.

Parken ser dock ut att vara fin. Själv tycker jag faktiskt att den påminner en del om Hagaparken i Stockholm. Föreställ dig att du har tennisbanorna i ryggen och du är med lite vilje nästan där. Under ett par år i tonåren var t ex dungen där uppe till höger ett vanligt tillhåll för spontana knytkalas bland Vasastans ungdomar. Extra populärt var det i högstadieavslutningstider, där mången moppemuscheburen ungdom både har firat sin första berusning och kanske också blivit av med sin sugmärkesoskuld. Själv minns jag med värme hur jag i nian högtidlighöll min nyss avslutade högstadieperiod genom att röka körsbärstobak, skåla i tjeckisk Egger-öl (som sades ha en alkoholhalt över de 3,5 procent som stod på burkarna) och dra på mig körtelfeber. Ah, kom inte och säg något annat än att det var en fin tid.

Nåväl. Jättebra låt, jätteknasig video var det ja.

Inga kommentarer: