torsdag 18 mars 2010

Alex Chilton Superstar


Jag har vanligtvis svårt för att ryckas med i den hysteriska R.I.P.-vågen som sprids över Internet så fort en kändis går och trillar av pinn. Det känns opersonligt och inte sällan ganska oäkta. Men när en kille som Alex Chilton - som har skapat och influerat så mycket fantastisk musik - hastigt och mindre lustigt går bort, får jag plötsligt en ingivelse att göra något av det.

Idag lyssnar jag därför på Alex Chilton Superstar, en nätt liten Spotify-lista jag nyss knåpade ihop, till bredden fylld med fantastisk musik. Herregud, lyssna på all musik som Chilton, Chris Bell och de andra stjärnorna antingen påverkades av, var samtida med eller influerade till. Det är power pop precis som jag vill ha det.

Som Rolling Stone en gång uttryckte det: Big Star is the Great Lost American Pop Band.

Inga kommentarer: