torsdag 25 mars 2010

Vad bygger han på?

När jag var liten hade jag en kompis som tillhörde den försvinnande lilla gruppen innerstadsbor utan kabel-tv. Jag tänkte på allt han gick miste om och tyckte lite synd om honom för detta. Ensam med honom var diskussioner om tv-program i ropet inte att tänka på, och i många sociala sällskap kände han sig nog ganska exkluderad när det fördes samtal om någon rolig serie eller så. Han repade sig dock från detta långlivade barndomstrauma och lever idag ett, vad det tycks, ganska normalt liv som student med full tillgång till många av de hetaste satellitkanalerna.

Värre var det dock i mellanstadieåldern. Han fick helt enkelt göra det bästa av de tillfällen som gavs honom för att ta del av något utöver skogstelevisionens program. När han en dag berättade att han hade gjort en förbluffande upptäckt i ett av fönstren mittemot hans sovrum bad jag honom genast berätta mer. Och som han berättade. Det visade sig nämligen att min uppfinningsrike vän hade noterat att en inbjudande herre (vi antog att det rörde sig om en man) i gårdshuset mittemot hade för vana att knappa in sinnliga kärleksfilmer när klockan slog tolv. Fullt synligt skedde detta för grannskapet, och gladast av dem alla var nog min vän. Många nätter smög han sedan oskyldigt upp i fönstret med sin kikare och tog del av eskapaderna tio meter bort.

Nu undrar ni säkert varför jag berättar den här historien. Jo, jag tänker nämligen tillbaka på den när jag ser klippet nedan. Frågorna är många. Vad gör han egentligen där inne? Vad är det för blixtrande ljus? Bygger han på något? Bör vi vara oroliga? Smider han på en ondskefull manick som kommer ta världen med häpnad? Framför allt: vill vi verkligen veta?


Inga kommentarer: