tisdag 14 september 2010

Plötsligt händer det



Plötsligt händer det att man dyker över någon halvt bortglömd låt och instinktivt känner att det man just nu hör påminner väldigt starkt om något annat. Så är fallet med Ben Watt, som innan han träffade Tracey Thorn och blev Everything But The Girl, gav ut soloalbumet North Marine Drive. På den plattan ryms ett spår med samma namn som skivan. En fin liten sak. Melankolisk, sparsmakad. Och väldigt José Gonzálesque.

Nu är jag inte göteborgarens största fan, men i små mängder kan det vara ganska avkopplande musik. Under Göteborgskalaset slängde jag ett getöga på honom, men efter ett par låtar i den strålande eftermiddagssolen gav jag och mitt sällskap upp och gick istället hem till mig och drack öl. Ungefär på den nivån är vårt förhållande. Nu skiljer det kanske inte så mycket mellan dessa ensamma och melankoliska män med gitarr, men jag håller det inte för otroligt att man någonstans i den Gonzáliska skivhyllan kan hitta just North Marine Drive.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sjukt fin låt