fredag 16 juli 2010

Tjuvlyssnat i Götet

Den lokala Konsumbutiken här i Göteborg har alla möjligheter att utvecklas till en god tjuvlyssnarkälla.

För någon vecka sedan när jag stod och letade efter mitt favoritsnabbkaffe kom en medelålders dam fram och ställde sig bredvid mig. Efter några teaterharklingar och överdrivet kisande på burkarna vände hon sig slutligen till mig och frågade om jag kunde hjälpa henne hitta "expresson". Tydligt X.

Idag när jag stod i kassakön dök ett tjejgäng i äldre tonåren upp bakom mig. Eftersom jag alltid har varit en väldigt inkännande och mjuk och snäll kille och med hjärtat utanpå kroppen och allt det där, kunde jag snabbt känna hur hela luften dallrade av mysig tjejkväll för gänget bakom mig. Kanske skulle det kokas en och annan kopp te, och kanske skulle det tittas på glammiga kändisbilder och göras ett och annat personlighetstest från någon av tidningarna. För tidningar hade de allt köpt på sig. Någon i gänget hade tydligen vågat sig på att köpa Elle, för helt plötsligt hörde jag hur någon i ligan kommenterade tidningens plats i korgen med orden "jag vet inte vad det är, men jag läser aldrig ut Elle". Med distinkt betoning på det sista e:t, "Ell-e". Tydligt E.

Och folk kallar detta för framsidan.

5 kommentarer:

Boggen sa...

Du har väl hört den om Göteborss-damen som kom in i sexshopen och frågade efter persilja.
-Nejmen snälla damen inte finns de persilja i den här butiken!
-Amen, dill-då?

Filip sa...

Haha, herregud... Den lägger vi till minnesbanken. Första ekivoka typen av västkustskämt jag hör - perfekt i sällskap med äldre herrar som gärna stannar uppe och "bläddrar på teven" efter att frugan gått och lagt sig!

Sofia sa...

Haha! Vi är alltid i framkant, vettu.

Martin sa...

spotify:track:0x1Z6a29Fts0ybkqQ8GyIH

Filip sa...

Hehe. Feltaggad, va?